Vooruitblik komende weken
9 t/m 22 september 2024 | Week 37+38
In de weken van 9 – 22 september 2024 verwachten we gemiddeld 1405 vluchten per dag op Schiphol. Richting eind september zien we een vergelijkbaar beeld met gemiddeld 1405 vluchten per dag.
Verwachte piekmomenten
We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:
- Starten: 07:00 – 07:40 uur
- Landen: 07:40 – 09:20 uur
- Starten: 09:20 – 11:00 uur
- Landen: 11:00 – 11:40 uur
- Starten: 11:40 – 13:00 uur
- Landen: 13:00 – 14:00 uur
- Starten: 14:00 – 15:20 uur
- Landen: 15:20 – 16:20 uur
- Starten: 16:20 – 17:40 uur
- Landen: 18:20 – 20:00 uur
- Starten: 20:40 – 22:10 uur
- Bovenstaande piektijden zijn richttijden voor de verkeersleiding om het baangebruik te plannen. Op de dag zelf kunnen de piekmomenten verschuiven als gevolg van verschuivingen in het daadwerkelijke aanbod van vliegverkeer, bijvoorbeeld als gevolg van vertragingen door weersomstandigheden of verstoring van het afhandelingsproces van een vliegtuig aan de gate.
- Door dit verschuiven kunnen piekmomenten elkaar kort overlappen. Er worden dan tijdelijk twee startbanen en twee landingsbanen tegelijk ingezet.
Wat zijn piekmomenten?
Tijdens piekmomenten wordt een tweede baan ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur) op basis van het verkeersaanbod. Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.
Meetvluchten op de Zwanenburgbaan
Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) voert op een aantal nachten meetvluchten uit op de Zwanenburgbaan. De Zwanenburgbaan is tijdens deze metingen niet beschikbaar voor het vliegverkeer.
De meetvluchten staan gepland voor:
- in de nacht van dinsdag 10 op woensdag 11 september 01:00 – 05:00 uur
- in de nacht van woensdag 11 op donderdag 12 september 01:00 – 05:00 uur
Vliegtuigen kunnen inmiddels, bij goed zicht, weer in zuidelijke richting landen op de Zwanenburgbaan. Na afronding van de meetvluchten in september is de Zwanenburgbaan, bij goed zicht, ook weer inzetbaar als landingsbaan in de noordelijke richting.
Als de meetvluchten door omstandigheden niet op de geplande data kunnen plaatsvinden, dan zijn 13 en 14 september gepland als reservedatum.
Medio september – medio november: Betrouwbaarheidsperiode ILS Zwanenburgbaan
Vanwege internationale veiligheidseisen moet het ILS-systeem na werkzaamheden twee maanden betrouwbaar en stabiel werken. De Zwanenburgbaan kan gedurende deze periode alleen bij goed zicht als landingsbaan worden gebruikt.
Kijk voor meer informatie op www.lvnl.nl/werkzaamheden.
16 september – 24 september 2024: onderhoud Schiphol-Oostbaan
Van maandag 16 september tot en met dinsdag 24 september voeren we een onderhoudsbeurt uit aan de Schiphol-Oostbaan. Het zakelijke verkeer maakt meer gebruik van de overige banen. Op zaterdag 21 en zondag 22 september is de Schiphol-Oostbaan wel beschikbaar.
Terugblik afgelopen weken
19 augustus t/m 1 september 2024 | Week 34+35
Baangebruik
In week 34 en 35 waren er gemiddeld 1398 vluchten per dag (prognose 1400). Ten opzichte van de vorige weken (respectievelijk 33 en 34) is het aantal vluchten toegenomen.
Kaagbaan | 33,1% |
Buitenveldertbaan | 11,4% |
Polderbaan | 33,7% |
Schiphol-Oostbaan | 1,1% |
Zwanenburgbaan | 5,2% |
Aalsmeerbaan | 15,5% |
Het meeste vliegverkeer heeft gebruik gemaakt van de Kaagbaan en Polderbaan: respectievelijk 33% en 34% van alle (commerciële) vluchten. Door het zoveel mogelijk inzetten van deze twee banen ervaren – relatief gezien – het minste aantal omwonenden overlast van vliegtuigen van en naar Schiphol.
De Aalsmeerbaan is gebruikt door 15% van alle vluchten, voornamelijk als tweede start- of landingsbaan tijdens pieken overdag, afhankelijk van de windrichting op dat moment. Ook is deze baan op momenten ingezet als hoofdbaan omdat de Kaagbaan niet inzetbaar was vanwege weersomstandigheden, werkzaamheden of een baaninspectie – bijvoorbeeld 31 augustus ‘s avonds.
Vanaf 1 juli is de Zwanenburgbaan tijdelijk beperkt inzetbaar vanwege werkzaamheden aan het landingssysteem (ILS). Deze baan is hierdoor minder vaak dan gebruikelijk ingezet, totaal door 5% van alle vluchten. Voornamelijk als tweede startbaan in noordelijke richting tijdens pieken overdag.
De Buitenveldertbaan is gebruikt door 11% van alle vluchten. Deze baan is vaker dan gebruikelijk ingezet. Voornamelijk als tweede landingsbaan gedurende pieken in plaats van de Zwanenburgbaan die – zoals eerder genoemd – tijdelijk beperkt inzetbaar is en/of in combinatie met weersomstandigheden. Deze baan is gedurende drie nachten op momenten ingezet omdat de Polderbaan niet beschikbaar was vanwege werkzaamheden.
De Schiphol-Oostbaan is gebruikt door 1% van alle (commerciële) vluchten. Deze baan is op drie dagen op momenten ingezet als tweede landingsbaan tijdens pieken vanwege de beperkte inzetbaarheid van de Zwanenburgbaan in combinatie met weersomstandigheden waardoor de Buitenveldertbaan niet ingezet kon worden.
In week 34 zijn er door 1478 melders meldingen ingediend, dit is circa 27% minder dan de week ervoor.
In week 35 zijn er door 1903 melders meldingen ingediend, dit is circa 29% meer dan de week ervoor.
* Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.
Waarom kan de Zwanenburgbaan (18C/36C) in september niet bij alle zichtomstandigheden worden ingezet als landingsbaan?
Betrouwbaarheidsperiode
Bij verminderd zicht kan de Zwanenburgbaan nog niet worden ingezet als landingsbaan. Dit kan pas na een betrouwbaarheidsperiode. Volgens internationale veiligheidseisen moet na de werkzaamheden het Instrument Landing System (ILS) namelijk gedurende circa dertig dagen betrouwbaar en stabiel werken. Na de betrouwbaarheidsperiode kan de baan weer in alle zichtomstandigheden veilig als landingsbaan worden ingezet.
Meetvluchten voor baan 36C
De Zwanenburgbaan is de enige baan op Schiphol waarop vanuit zowel noordelijke (18C) als zuidelijke richting (36C) kan worden geland. Er volgen daarom nog meetvluchten voor de andere richting. Deze meetvluchten van drieënhalf uur zijn gepland in de nacht van dinsdag 10 september op woensdag 11 september en van woensdag 11 september op donderdag 12 september tussen 01:00 en 05:00 uur. Door de meetvluchten in de nacht uit te voeren blijft preferent baangebruik mogelijk, waardoor de hinder voor de omgeving, reizigers en partners zo beperkt mogelijk blijft. Mocht het door onvoorziene omstandigheden (zoals weeromstandigheden) niet mogelijk zijn om de meetvluchten uit te voeren, zijn de reservevluchten op vrijdag 13 september en zaterdag 14 september. Daarna is de Zwanenburgbaan, bij goed zicht, ook weer inzetbaar als landingsbaan in de noordelijke richting.
Voor nadere informatie kunt u onderstaande link raadplegen:
Bron: Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL)