BAS
04-10-2024 | Vooruit- en terugblik vliegverkeer

Vooruitblik komende weken

7 t/m 20 oktober 2024 | Week 41 + 42

Verwachting

In de weken van 7 – 20 oktober 2024 verwachten we gemiddeld 1385 vluchten per dag op Schiphol. Richting begin november zien we een lichte afname met gemiddeld 1335 vluchten per dag.

Piekmomenten

Verwachte piekmomenten

We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:

  • Starten: 07:00 – 07:40 uur
  • Landen: 07:40 – 09:20 uur
  • Starten: 09:20 – 11:00 uur
  • Landen: 11:00 – 11:40 uur
  • Starten: 11:40 – 13:00 uur
  • Landen: 13:00 – 14:00 uur
  • Starten: 14:00 – 15:20 uur
  • Landen: 15:20 – 16:20 uur
  • Starten: 16:20 – 17:40 uur
  • Landen: 18:20 – 20:00 uur
  • Starten: 20:40 – 22:10 uur

Bovenstaande piektijden zijn richttijden voor de verkeersleiding om het baangebruik te plannen. Op de dag zelf kunnen de piekmomenten verschuiven als gevolg van verschuivingen in het daadwerkelijke aanbod van vliegverkeer, bijvoorbeeld als gevolg van vertragingen door weersomstandigheden of verstoring van het afhandelingsproces van een vliegtuig aan de gate.

Door dit verschuiven kunnen piekmomenten elkaar kort overlappen. Er worden dan tijdelijk twee startbanen en twee landingsbanen tegelijk ingezet.

Wat zijn piekmomenten?

Tijdens piekmomenten wordt een tweede baan ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur) op basis van het verkeersaanbod. Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.

Bijzonderheden

Medio september – medio november: Betrouwbaarheidsperiode ILS Zwanenburgbaan

Vanwege internationale veiligheidseisen moet het ILS-systeem na werkzaamheden twee maanden betrouwbaar en stabiel werken. De Zwanenburgbaan kan gedurende deze periode alleen bij goed zicht als landingsbaan worden gebruikt. 

Kijk voor meer informatie op www.lvnl.nl/werkzaamheden.

Terugblik afgelopen weken

16 t/m 29 september 2024 | Week 38 + 39

Baangebruik

In week 38 en 39 waren er gemiddeld 1392 vluchten per dag (prognose 1400). Ten opzichte van de vorige weken (respectievelijk 37 en 38) is het aantal vluchten afgenomen.

Kaagbaan25,2%
Buitenveldertbaan6,0%
Polderbaan32,9%
Schiphol-Oostbaan1,2%
Zwanenburgbaan15,9%
Aalsmeerbaan18,8%

Het meeste vliegverkeer heeft gebruik gemaakt van de Kaagbaan en Polderbaan: respectievelijk 25% en 33% van alle (commerciële) vluchten. Door het zoveel mogelijk inzetten van deze twee banen ervaren – relatief gezien – het minste aantal omwonenden overlast van vliegtuigen van en naar Schiphol.

De Aalsmeerbaan is gebruikt door 19% van alle vluchten, voornamelijk als tweede start- of landingsbaan tijdens pieken overdag, afhankelijk van de windrichting op dat moment. Ook is deze baan op momenten ingezet als hoofdbaan omdat de Kaagbaan niet inzetbaar was vanwege weersomstandigheden, werkzaamheden of een baaninspectie – bijvoorbeeld op 22 september.

De Zwanenburgbaan is gebruikt door 16% van alle vluchten, voornamelijk als tweede start- of landingsbaan tijdens pieken overdag, afhankelijk van de windrichting op dat moment. Deze baan kan tot medio november alleen bij goed zicht ingezet worden als landingsbaan. Deze baan is gedurende vier nachten op momenten ingezet omdat de Polderbaan of Kaagbaan niet beschikbaar was vanwege werkzaamheden.

De Buitenveldertbaan is gebruikt door 6% van alle vluchten voornamelijk door landend verkeer. Het gebruik was nodig door ongunstige weersomstandigheden waardoor andere banen niet veilig ingezet konden worden. Bijvoorbeeld op 28 en 29 september vanwege de wind- en zichtcondities met veel buien. Deze baan is gedurende één nacht op momenten ingezet vanwege weerscondities (buien in combinatie met harde zuidwestenwind) waardoor de Polderbaan niet ingezet kon worden.

De Schiphol-Oostbaan is gebruikt door 1% van alle (commerciële) vluchten. Deze baan is op vier dagen op momenten ingezet als tweede landingsbaan tijdens pieken omdat andere landingsbanen vanwege ongunstige weersomstandigheden op dat moment niet ingezet konden worden. Bijvoorbeeld op 27 september vanwege harde zuidwestenwind in combinatie met buien.

Aantal melders

In week 38 zijn er door 1736 melders meldingen ingediend, dit is circa 9,4% minder dan de week ervoor.

In week 39 zijn er door 1591 melders meldingen ingediend, dit is circa 8,4% minder dan de week ervoor.

* Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.

Vraag van de week

Waarom werd er op vrijdagavond 27 september geland op de Zwanenburgbaan (36C) en niet op de preferente Kaagbaan (06)?

Vanwege ongunstige weersomstandigheden – noordwestenwind met overtrekkende buien – kon de Kaagbaan niet veilig ingezet worden als landingsbaan. Bij het overtrekken van buien treden krachtige windstoten op waardoor er in dat geval een te hoge dwarswind staat op de Kaagbaan om nog veilig te kunnen landen. De kans dat een piloot bij deze instabiele windcondities een doorstart moet maken wordt dan te groot. Daarom werd de volgende baancombinatie op vrijdag 27 september jl. vanaf 17:30 uur (tijdens de landingspiek) ingezet: landen Buitenveldertbaan (27) en landen Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L).

De Zwanenburgbaan (36C) werd afgelopen vrijdagavond tot circa 20:30 uur ingezet voor landend vliegverkeer.