Vooruitblik komende weken
7 t/m 20 april 2025 | Week 15 en 16
In de weken van 7 april tot en met 20 april 2025 verwachten we gemiddeld 1340 vluchten per dag op Schiphol. Richting eind april zien we een stijging met gemiddeld 1368 vluchten per dag.

Verwachte piekmomenten
We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:
- Starten: 07:00 – 07:40 uur
- Landen: 07:40 – 09:20 uur
- Starten: 09:20 – 11:00 uur
- Landen: 11:00 – 11:40 uur
- Starten: 11:40 – 13:00 uur
- Landen: 13:00 – 14:00 uur
- Starten: 14:00 – 15:20 uur
- Landen: 15:20 – 16:20 uur
- Starten: 16:20 – 17:40 uur
- Landen: 18:20 – 20:20 uur
- Starten: 20:40 – 22:10 uur
Wat zijn piekmomenten?
Tijdens pieken wordt een tweede baan ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur) op basis van het verkeersaanbod. Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.
De veiligheidsmaatregel, waarbij de Polderbaan bij zonnig weer voor landende vliegtuigen als gevolg van de schittering van zonnepanelen tussen 10:00 en 12:00 uur niet beschikbaar is, is opgeheven per 31 maart 2025.
Terugblik afgelopen weken
17 t/m 30 maart 2025 | Week 12 en 13
Baangebruik
Kaagbaan | 16,5% |
Buitenveldertbaan | 6,8% |
Polderbaan | 29,9% |
Schiphol-Oostbaan | 3,2% |
Zwanenburgbaan | 22,2% |
Aalsmeerbaan | 21,0% |
Helispot | 0,4% |
Het meeste vliegverkeer (handelsverkeer) heeft gebruik gemaakt van de preferente Polderbaan: 30% van alle vluchten. De Kaagbaan is gebruikt door 17% van alle vluchten. De Kaagbaan was deze periode minder vaak beschikbaar dan gebruikelijk vanwege regulier baanonderhoud vanaf 24 maart. Hierdoor zijn andere banen vaker gebruikt.
De Zwanenburgbaan is gebruikt door 22% van alle vluchten, zowel voor landend en startend verkeer en in beide richtingen. Deze baan is voornamelijk ingezet als tweede start- of landingsbaan tijdens pieken. Daarnaast is de baan op meerdere dagen ingezet voor landend verkeer door de veiligheidsmaatregel als gevolg van de schittering van zonnepanelen en vanwege regulier baanonderhoud van de Kaagbaan vanaf 24 maart. Ook is deze baan tijdens meerdere nachten ingezet, zowel voor landend als startend verkeer, vanwege het niet beschikbaar zijn van de Polderbaan of Kaagbaan door werkzaamheden.
De Aalsmeerbaan is gebruikt door 21% van alle vluchten, zowel als landings- en startbaan. Deze baan is voornamelijk ingezet als tweede start- of landingsbaan tijdens pieken. Daarnaast als hoofdbaan op momenten dat de Kaagbaan niet inzetbaar was vanwege (ongunstige) weersomstandigheden, werkzaamheden of benodigde baaninspecties. Bijvoorbeeld vanaf 24 maart als hoofdstartbaan vanwege het reguliere baanonderhoud van de Kaagbaan.
De Buitenveldertbaan is gebruikt door 7% van alle vluchten, zowel als landings- en startbaan. Dit op momenten dat andere banen vanwege (ongunstige) weersomstandigheden of werkzaamheden niet ingezet konden worden. Bijvoorbeeld op 30 maart vanwege de windcondities. Ook is de Buitenveldertbaan op een aantal dagen als tweede landingsbaan ingezet tijdens een landingspiek door de veiligheidsmaatregel als gevolg van de schittering van zonnepanelen.
De Schiphol-Oostbaan is gebruikt door 3%van het handelsverkeer (en daarnaast dagelijks – zoals gebruikelijk – door zakelijk, maatschappelijk en recreatief verkeer met bestemming Schiphol-Oost). Deze baan is in de ochtend van 30 maart kort ingezet als landingsbaan tijdens een landingspiek vanwege de windcondities.
In week 12 zijn er door 1312 melders meldingen ingediend, dit is circa 14,0% meer dan de week ervoor.
In week 13 zijn er door 1428 melders meldingen ingediend, dit is circa 8,8% dan de week ervoor.
* Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.
Waarom is de Polderbaan inmiddels weer volledig open?
De Polderbaan is vanaf 31 maart weer volledig beschikbaar voor het vliegverkeer. Er is op dit moment geen veiligheidsrisico door de schittering van zonnepanelen op basis van onderzoek door het NLR door o.a. observatievluchten. De tijdelijke maatregel voor landend verkeer op de Polderbaan is daarom opgeheven. Daarmee eindigt ook het tijdelijke aangepaste baangebruik.
De luchtvaartsector heeft meerdere onderzoeken naar de schittering en observatievluchten laten uitvoeren door het NLR om de uitkomsten te toetsen. Daaruit blijkt dat vliegtuigen sinds maandag 31 maart weer veilig kunnen landen op de Polderbaan, ongeacht tijdstip of weersomstandigheden. De stand van de zon ten opzichte van de zonnepanelen is veranderd, waardoor het zicht van de piloten niet meer wordt belemmerd door de schitteringen. Het Integral Safety Management System (ISMS), waarin o.a. LVNL, KLM, easyJet en Schiphol aan veilige luchtvaart samenwerken, heeft op basis van deze informatie besloten de operationele maatregel eerder dan oorspronkelijk gepland te stoppen.
Tot een structurele oplossing is gevonden, blijft de luchtvaartsector de situatie nauwlettend monitoren. De partijen blijven in overleg met de gemeente Haarlemmermeer, het Ministerie, en de eigenaar van het zonnepark. Die structurele oplossing blijft noodzakelijk, omdat de schittering in de loop van het jaar weer terugkomt. Veiligheid blijft uiteraard de hoogste prioriteit.
Bron: Amsterdam Airport Schiphol (AAS)