BAS
02-05-2025 | Vooruit en terugblik vliegverkeer

Vooruitblik komende weken

5 t/m 18 mei 2025 | Week 19 + 20

Verwachting

In de weken van 5 mei tot en met 18 mei 2025 verwachten we gemiddeld 1387 vluchten per dag op Schiphol. Richting eind mei zien we een lichte stijging met gemiddeld 1391 vluchten per dag.

Piekmomenten

Verwachte piekmomenten

Verwachte pieken in het zomerseizoen, per 30 maart 2025:

We verwachten op een gemiddelde dag de volgende pieken:

  • Starten: 07:00 – 07:40 uur
  • Landen: 07:40 – 09:20 uur
  • Starten: 09:20 – 11:00 uur
  • Landen: 11:00 – 11:40 uur
  • Starten: 11:40 – 13:00 uur
  • Landen: 13:00 – 14:00 uur
  • Starten: 14:00 – 15:20 uur
  • Landen: 15:20 – 16:20 uur
  • Starten: 16:20 – 17:40 uur
  • Landen: 18:20 – 20:20 uur
  • Starten: 20:40 – 22:10 uur
  • Bovenstaande piektijden zijn richttijden voor de verkeersleiding om het baangebruik te plannen op basis van de dienstregeling van luchtvaartmaatschappijen. Op de dag zelf kunnen de pieken verschuiven als gevolg van verschuivingen in het daadwerkelijke aanbod van vliegverkeer, bijvoorbeeld als gevolg van vertragingen door weersomstandigheden of verstoring van het afhandelingsproces van een vliegtuig aan de gate.
  • Door dit verschuiven kunnen pieken elkaar kort overlappen. Er worden dan tijdelijk twee startbanen en twee landingsbanen tegelijk ingezet.

Wat zijn pieken?

Tijdens pieken wordt een tweede baan ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur) op basis van het verkeersaanbod. Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.

Bijzonderheden

Aalsmeerbaan in onderhoud

De Aalsmeerbaan is van maandag 5 mei tot zaterdag 10 mei niet beschikbaar voor het vliegverkeer vanwege normaal onderhoud. Vliegtuigen die normaal starten vanaf of landen op de Aalsmeerbaan maken deze periode meer gebruik van de Buitenveldertbaan en de Zwanenburgbaan.

Naast de werkzaamheden in het kader van het onderhoud, leggen we ook een tijdelijk baaneinde aan op de Aalsmeerbaan. Dit is nodig in verband met het groot onderhoud aan de Buitenveldertbaan, dat van 10 mei tot en met 28 september gepland staat. Het gebied waar de Aalsmeerbaan de Buitenveldertbaan kruist, is in die periode namelijk werkgebied. Daarom korten we de Aalsmeerbaan tijdelijk een stukje in.

Van 29 september tot en met 5 oktober is de Aalsmeerbaan opnieuw buiten gebruik vanwege onderhoud en dan wordt het baaneinde hersteld en is de baan na deze periode weer volledig beschikbaar

Vanaf 10 mei tot 28 september  zal het groot onderhoud aan de Buitenveldertbaan plaatsvinden .

Kijk voor meer informatie hierover op: www.schiphol.nl/onderhoud

Terugblik afgelopen weken

14 t/m 27 april 2025 | Week 16 en 17

Baangebruik

In week 16 en 17 waren er gemiddeld 1362 vluchten per dag (prognose 1357). Ten opzichte van de vorige weken, respectievelijk 14 en 15  is het aantal vluchten toegenomen.

Kaagbaan30,4%
Buitenveldertbaan3,9%
Polderbaan32,5%
Schiphol-Oostbaan0,2%
Zwanenburgbaan17,7%
Aalsmeerbaan15,4%

Het meeste vliegverkeer (handelsverkeer) heeft gebruik gemaakt van de preferente Polderbaan en Kaagbaan: respectievelijk 32% en 30% van alle vluchten.

De Zwanenburgbaan is gebruikt door 17% van alle vluchten, zowel voor landend en startend verkeer en in beide richtingen. Deze baan is voornamelijk ingezet als tweede start- of landingsbaan tijdens pieken. Daarnaast als hoofdbaan op momenten dat de Polderbaan of Kaagbaan niet inzetbaar was vanwege (ongunstige) weersomstandigheden, werkzaamheden of benodigde baaninspecties. Ook is deze baan tijdens twee nachten ingezet voor landend verkeer, vanwege het niet beschikbaar zijn van de Kaagbaan door kortdurende werkzaamheden.

De Aalsmeerbaan is gebruikt door 15% van alle vluchten, zowel als landings- en startbaan. Deze baan is voornamelijk ingezet als tweede start- of landingsbaan tijdens pieken. Daarnaast als hoofdbaan op momenten dat de Kaagbaan niet inzetbaar was vanwege (ongunstige) weersomstandigheden, werkzaamheden of benodigde baaninspecties.

De Buitenveldertbaan is gebruikt door 4% van alle vluchten, voornamelijk als startbaan. Dit op momenten dat andere banen vanwege (ongunstige) weersomstandigheden (zoals een oosten- of westenwind) of werkzaamheden niet ingezet konden worden. Of om bij een draaiende windrichting een stabiele verkeersafhandeling te waarborgen.

De Schiphol-Oostbaan is gebruikt door 1% van het handelsverkeer (en daarnaast dagelijks – zoals gebruikelijk – door zakelijk, maatschappelijk en recreatief verkeer met bestemming Schiphol-Oost). Deze baan is in de middag van 15 april kort ingezet als landingsbaan tijdens een landingspiek als gevolg van buien in het eindnaderingsgebied ten noorden van Schiphol . 

Aantal melders

In week 16 zijn er door 1395 melders meldingen ingediend, dit is circa 10,4% meer dan de week ervoor.

In week 17 zijn er door 1395 melders meldingen ingediend, dit is gelijk aan de week ervoor.

* Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.

Vraag van de week

Waarom werd op maandagmiddag 28 april de Buitenveldertbaan (27) voor landend vliegverkeer tijdelijk ingezet?

Vanwege een spoedreparatie aan een afrit nabij de Aalsmeerbaan (18L/36R) was de Aalsmeerbaan tijdelijk niet beschikbaar voor vliegverkeer. Hierdoor werd de Buitenveldertbaan (27) vanaf rond 15:20 uur tot ongeveer 16:20 uur als landingsbaan ingezet.

Het landende vliegverkeer richting de Buitenveldertbaan (27) vliegt onder meer over delen van Amstelveen, Amsterdam Zuidoost en Weesp.