Laatste update:
In verband met een matige tot vrij krachtige wind uit zuidelijke richtingen, vannacht/morgenochtend krimpend naar zuidoostelijke richtingen, aansterkend met windvlagen tot windkracht 7 met daarbij kans op een lage wolkenbasis en onweerwolken/-buien in de buurt van de luchthaven zullen naar verwachting de volgende baancombinaties ingezet worden (de genoemde tijden zijn richttijden):
INFO: I.v.m. een krachtige tot harde wind uit zuidoostelijke richtingen wordt de Aalsmeerbaan (18L) ingezet als primaire startbaan. De dwarswindcomponent op de Kaagbaan (24) is te hoog (boven de 20 knopen) om deze baan als primaire startbaan in te zetten.
● Van 20:40 tot 22:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 22:00 tot 22:30: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 22:30 tot 06:30: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);*
● Van 06:30 tot 07:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);**
● Van 07:00 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L); (zie info)
Afhankelijk van de windkracht (krachtiger) en windrichting (zuidoostelijker) kunnen ook de volgende baancombinaties ingezet worden:
*Van 22:30 tot 06:30: Landen Polderbaan (18R), starten Zwanenburgbaan (18C);
**Van 06:30 tot 07:00: Landen Polderbaan (18R), starten Zwanenburgbaan (18C);
Na 09:20: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.
Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.