Laatste update:
In verband met een vrij krachtige tot krachtige wind uit voornamelijk zuidwestelijke richtingen, later vanmiddag/vanavond kans op onweerswolken/-buien met windstoten tot windkracht 8, later vanavond in kracht afnemend en kans op marginale weersomstandigheden zullen naar verwachting de volgende baancombinaties ingezet worden (de genoemde tijden zijn richttijden):
UPDATE: I.v.m. de windkracht en windrichting wordt de Buitenveldertbaan (27) ingezet als secundaire landingsbaan i.p.v. de Zwanenburgbaan (18C).
● Van 14:20 tot 15:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 15:20 tot 16:00: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24); (UPDATE)
● Van 16:00 tot 16:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 16:20 tot 17:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 17:20 tot 18:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 18:20 tot 20:00: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);*/**
● Van 20:00 tot 20:40: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 20:40 tot 22:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
Afhankelijk van de onweerswolken en -buien in de omgeving van Schiphol kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
*Van 18:20 tot 20:00: Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);**
Afhankelijk van de marginale condities (lagere wolkenbasis) kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
**Van 18:20 tot 20:00: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24);
Na 22:00: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.
Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.