BAS
Projecten
28-09-2024 | Baangebruik vanmiddag en vanavond (UPDATE 3.0)

Laatste update:

In verband met een matige wind met kans op windvlagen uit noordwestelijke richting en aanwezigheid van buienwolken in de omgeving van Schiphol is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

UPDATE 1.0: I.v.m. een te hoge staartwindcomponent (rugwind) op de Kaagbaan (06) wordt de Aalsmeerbaan (36R) ingezet als primaire landingsbaan vanaf 16:20 tot 18:20.

UPDATE 2.0: I.v.m. een verhoogd verkeersaanbod wordt tussen 17:40 en 18:20 de Zwanenburgbaan (36C) ingezet als secundaire startbaan.

UPDATE 3.0: I.v.m. buien in de omgeving van Schiphol + verkeersaanbod wordt tussen 18:20 en 20:40 de volgende baancombinatie ingezet: Landen Buitenveldertbaan (27) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L)

● Van 14:00 tot 15:20: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Polderbaan (36L);
● Van 15:20 tot 16:20: Landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L)*;
● Van 16:20 tot 17:40: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C); (UPDATE)
● Van 17:40 tot 18:20: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L); (UPDATE 2.0)
● Van 18:20 tot 20:40: Landen Kaagbaan (06) en Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L); (UPDATE 3.0)
● Van 20:40 tot 22:10: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Polderbaan (36L);

*Afhankelijk van de aanwezigheid van buien in de omgeving van Schiphol, kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
● Van 15:20 tot 16:20: Landen Buitenveldertbaan (27) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L)

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol