BAS
Projecten
28-05-2024 | Baangebruik vanmiddag en vanavond +informatie (UPDATE)

Laatste update:

In verband met een matige tot vrij krachtige wind uit voornamelijk zuidwestelijke richtingen, gedurende middag kans op marginale weersomstandigheden is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

Ter info:
De Polderbaan (36L/18R) is sinds 27/05 17:00 uur niet beschikbaar voor vliegverkeer vanwege een technisch probleem (lekke banden) van een vliegtuig op rijbaan Victor, die toegang geeft aan de Polderbaan. Dit toestel blokkeert de toegang van en naar de Polderbaan. Daarnaast worden er werkzaaamheden aan de markeringen op de Polderbaan uitgevoerd van maandag 27 mei 23:00 uur tot en met woensdag 29 mei 04:30 uur, waardoor de Polderbaan niet beschikbaar is voor vliegverkeer.

UPDATE: I.v.m. met een toestel die tot stilstand is gekomen op de Schiphol-Oostbaan (22) door een klapband, kan de landingspiek uitlopen tot 20:40.

● Van 14:00 tot 15:20: Landen Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 15:20 tot 16:20: Landen Zwanenburgbaan (18C) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);
● Van 16:20 tot 17:40: Landen Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 17:40 tot 18:20: Landen Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);
● Van 18:20 tot 20:40: Landen Zwanenburgbaan (18C) en Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24);* (zie informatie baangebruik) (UPDATE)
● Van 20:40 tot 22:10: Landen Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);

Afhankelijk van de marginale weersomstandigheden (betere condities) kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
*Van 18:20 tot 20:00: Landen Zwanenburgbaan (18C) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);

Na 22:10: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Informatie baangebruik:
Door een lage wolkenbasis kan deze combinatie; landen Zwanenburgbaan (18C) en Buitenveldertbaan (27) niet ingezet worden, omdat de luchtverkeersleider geen visuele separatie kan behouden in het geval van een doorstart. Hierdoor wordt de Schiphol-Oostbaan (22) ingezet als secundaire landingsbaan om kruisende verkeerstromen te voorkomen.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol