Laatste update:
In verband met groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24) en een matige tot vrij krachige wind uit zuidwestelijke richtigen, gedurende avond krimpend naar zuidelijke richtingen, kans op onweerswolken/-buien, kans op marginale weeromstandigheden en een kalibratievlucht op de Zwanenburgbaan (18C) tussen 16:20 en 17:20 is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):
● Van 14:20 tot 15:20: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L) en Zwanenburgbaan (18C);
● Van 15:20 tot 16:00: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L);*
● Van 16:00 tot 16:20: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L);
● Van 16:20 tot 17:20: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L) en Zwanenburgbaan (18C);
● Van 17:20 tot 18:20: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L);
● Van 18:20 tot 20:00: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L);
● Van 20:00 tot 20:40: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L);
● Van 20:40 tot 22:00: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L) en Zwanenburgbaan (18C);
Afhankelijk van de onweerswolken/-buien (verhoogde activiteit) kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
*Van 15:20 tot 16:00: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol Oostbaan (22), starten Zwanenburgbaan (18C); (zie informatie)
Na 22:00: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.
Informatie baangebruik:
-I.v.m. de onweerswolken/-buien in de omgeving van Schiphol en een te hoge dwarswindcomponent op de Buitenveldertbaan (27) kan de Schiphol-Oostbaan (22) ingezet worden als landingsbaan. Bij onweerswolken/-buien in de omgeving van Schiphol kan er niet parallel geland worden naar het zuiden.
Note: In verband met het groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24) zal deze niet inzetbaar zijn tot medio april 2024. Zie hiervoor ook:
Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.