Laatste update:
In verband met een krachtige wind uit zuidelijke richtingen in kracht toenemend naar hard met windstoten tot storm en ruimend naar noordwestelijke richtingen,regen en lage bewolking lopende de periode verder ruimend naar noordwest en in kracht afnemend, is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):
● Van 14:20 tot 15:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 15:20 tot 16:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L)*;
● Van 16:20 tot 17:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L)*;
16:24 UPDATE: In verband met de aantrekkende wind uit zuidwestelijke richtingen wordt vooralsnog geland op de Schiphol-Oostbaan (22). De Kaagbaan (24) wordt ingezet als startbaan. De kans bestaat dat de Buitenveldertbaan (27) in de zg mixed-mode ingezet wordt (zowel als landingsbaan alswel als startbaan.
● Van 17:20 tot 18:00: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24)*;
● Van 18:00 tot 23:00: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Buitenveldertbaan (27) (mixed-mode);
* Afhankelijk van wind(-richting en vooral -kracht) kan ook 1 van de volgende baancombinaties ingezet worden:
● Van 15:20 tot 16:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);
● Van 16:20 tot 17:20: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Buitenveldertbaan (27);
● Van 17:20 tot 18:00: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Buitenveldertbaan (27);
Na 23:00: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.
Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.