BAS
Projecten
27-10-2023 | Baangebruik vanochtend en vanmiddag +informatie

Laatste update:

In verband met een matige wind uit zuidoostelijke richtingen, later vanmiddag ruimend naar zuidelijke richtingen en in kracht toenemend, lage bewolking en kans op buien en onweerswolken in de omgeving van Schiphol, is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

#1 Informatie inzet Aalsmeerbaan (18L): I.v.m. de marginale condities (een wolkendek lager dan 2000 voet en/of de zichtwaardes onder de 5000m) kan er niet gestart worden van de Kaagbaan (24) met de Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C) als landingsbanen. Dit heeft te maken met de separatieminima die hoger zijn bij deze weersomstandigheden. De doorstartprocedure, ook wel een go-around procedure genoemd, op de Zwanenburgbaan (18C) kruist de standaard vertrekroutes van de Kaagbaan (24).

● Van 09:20 tot 11:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 11:00 tot 11:40: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L); (zie #1)
● Van 11:40 tot 13:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);*
● Van 13:00 tot 14:00: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L);** (zie #1)

Afhankelijk van de weersomstandigheden (wolkenbasis) kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
* Van 11:40 tot 13:00: Landen Polderbaan (18R), starten Buitenveldertbaan (09) en Zwanenburgbaan (18C);

Afhankelijk van de buien en onweerswolken in de buurt van de luchthaven kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
** Van 13:00 tot 14:00: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24);


Na 14:00: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol