BAS
Projecten
27-03-2025 | Baangebruik vanavond, vannacht en morgenochtend + REA-test

Laatste update:

In verband met een zwakke wind uit zuidwestelijke richtingen, kans op marginale zichtcondities (wolkenplafond onder 2.000 ft en/of zicht minder dan 5 kilometer) of BZO-A of BZO-B (zie noot), regulier onderhoud aan de Kaagbaan (zie informatie) en een REA-test (zie informatie) is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 20:40 tot 22:00: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L) en Zwanenburgbaan (18C);
● Van 22:00 tot 22:30: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L);
● Van 22:30 tot 06:30: Landen Polderbaan (18R), starten Zwanenburgbaan (18C);
● Van 06:30 tot 07:00: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L);
● Van 07:00 tot 07:40: Landen Polderbaan (18R), starten Buitenveldertbaan (09) en Zwanenburgbaan (18C);
● Van 07:40 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L)

Na 09:20: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Informatie betreft regulier onderhoud Kaagbaan
De Kaagbaan (06/24) is vanaf maandag 24 maart t/m dinsdag 01 april buiten gebruik vanwege regulier onderhoud. Voor nadere informatie kunt u de volgende link raadplegen: Kaagbaan (06/24) in jaarlijks regulier onderhoud van 24 maart t/m 01 april – BAS

REA-test
Gedurende vannacht tussen 23:00 en 04:00 worden er geen transities (nachtelijke vaste aanvliegroutes) gevlogen door aankomend vliegverkeer in verband met een REA-test door de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL).

Noot: voor nadere informatie over BZO (Beperkt Zicht Omstandigheden) zie:
Wanneer is er sprake van verminderd en beperkt zicht en welke invloed heeft dit op de afhandeling van het vliegverkeer op Schiphol?

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol