BAS
Projecten
27-02-2025 | Baangebruik vanmiddag en vanavond

Laatste update:

In verband met een matige wind uit westelijke richtingen met kans op windvlagen, mogelijk marginale zichtcondities (zicht minder dan 5.000 meter en/of een wolkenplafond van onder de 2.000 ft), kans op lokale (onweers)buien op en rondom luchthaven Schiphol en gedurende de avond een afnemende en ruimende wind richting noordelijke richtingen is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 14:20 tot 15:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 15:20 tot 16:20: Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24)*;
● Van 16:20 tot 17:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 17:20 tot 18:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24)**;
● Van 18:20 tot 20:00: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24)**;
● Van 20:00 tot 20:40: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L);
● Van 20:40 tot 22:00: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C)***

Na 22:00: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

* Afhankelijk van de marginale zichtcondities kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:

  • Van 15:20 tot 16:20: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol-Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24)

** Afhankelijk van de windrichting- en snelheid kunnen ook de volgende baancombinaties ingezet worden:

  • Van 17:20 tot 18:20: Landen Kaagbaan (06) en starten Polderbaan (36L);
  • Van 18:20 tot 20:00: Landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L)

*** Afhankelijk van een combinatie van de mogelijke marginale zichtcondities en windrichting- en snelheid kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:

  • Van 20:40 tot 22:00: Landen Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L) en Buitenveldertbaan (09)

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol