BAS
Projecten
24-10-2024 | Baangebruik vanmiddag en vanavond +informatie

Laatste update:

In verband met een matige wind uit zuidoostelijke richting, later vanmiddag/begin van de avond langzaam krimpend naar oostelijke richtingen en controles aan bepaalde systemen op/rondom de Polderbaan (18R) van 16:00 tot 18:00 is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 14:05 tot 16:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 16:00 tot 17:00: Landen Zwanenburgbaan (18C) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);* (zie info)
● Van 17:00 tot 18:20: Landen Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L); (zie info)
● Van 18:20 tot 20:00: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L);
● Van 20:00 tot 20:40: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);**
● Van 20:40 tot 22:10: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);***

Afhankelijk van de staartwindcomponent op de Buitenveldertbaan (27) kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
*Van 16:00 tot 17:00: Landen Zwanenburgbaan (18C) en Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24);

Afhankelijk van de windrichting (oostelijker) kunnen ook de volgende baancombinaties ingezet worden:
**Van 20:00 tot 20:40: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L);
***Van 20:40 tot 22:10: Landen Polderbaan (18R), starten Buitenveldertbaan (09) en Zwanenburgbaan (18C);

Na 22:10: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Ter info:
I.v.m. een controle aan bepaalde systemen op/rondom de Polderbaan (18R) is deze baan van 16:00 tot 18:00 niet inzetbaar voor vliegverkeer. In deze periode wordt de Zwanenburgbaan (18C) ingezet als primaire landingsbaan en afhankelijk van de wind de Buitenveldertbaan (27) of Schiphol-Oostbaan (22) als secundaire landingsbaan.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol