Laatste update:
In verband met een matige wind met windvlagen uit voornamelijk zuidwestelijke richtingen, kans op een laag wolkendek, (onweers)buien in de omgeving van Schiphol is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):
UPDATE 15:26: I.v.m. een hogere wolkenbasis dan verwacht wordt voorlopig de Buitenveldertbaan (27) ingezet als secundaire landingsbaan i.p.v. de Schiphol-Oostbaan (22).
UPDATE 15:32: I.v.m. een teruglopende wolkenbasis (onder de 2000 voet) wordt de Schiphol-Oostbaan (22) ingezet conform de verwachting.
● Van 14:00 tot 15:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 15:20 tot 16:20: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24); (UPDATE 2.0)
● Van 16:20 tot 17:40: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 17:40 tot 18:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 18:20 tot 20:00: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24)*;
● Van 20:00 tot 20:40: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 20:40 tot 22:10: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L)
* Afhankelijk van de (onweers)buien kan ook de volgende baancombinatie toegepast worden:
Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L)*
* Afhankelijk van de wolkenbasis kan ook de volgende baancombinatie toegepast worden:
Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24)
Na 22:10: Deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.
Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.