BAS
Projecten
24-04-2024 | Baangebruik vanavond, vannacht en morgenochtend (UPDATE 2.0)

Laatste update:

In verband met het groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24) en een matige wind uit noordwestelijke richtingen, gedurende nacht krimpend naar zuidwestelijke richtingen met daarbij kans op (onweers)buien is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

UPDATE 06:37: I.v.m. de krimpende windrichting (naar zuidwestelijk) wordt de Buitenveldertbaan (27) ingezet als landingsbaan om de overgang van noordelijk naar zuidelijk baangebruik soepel te laten verlopen.

UPDATE 2.0: I.v.m. buien in de omgeving van Schiphol wordt de Buitenveldertbaan (27) ingezet als secundaire landingsbaan. Bij buien in de omgeving kan er niet parallel geland worden naar het zuiden.

● Van 20:40 tot 22:10: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);
● Van 22:10 tot 22:30: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L);
● Van 22:30 tot 06:30: Landen Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L);*
● Van 06:30 tot 07:00: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L); (UPDATE)
● Van 07:00 tot 07:40: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (18C); (UPDATE)
● Van 07:40 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Zwanenburgbaan (18C); (UPDATE 2.0)

Afhankelijk van de windrichting (meer zuidwestelijk) kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
*Van 22:30 tot 06:30: Landen Polderbaan (18R), starten Zwanenburgbaan (18C);

Na 09:20: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Note: In verband met het groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24) zal deze start- en landingsbaan niet inzetbaar zijn tot naar verwachting 25 april 2024. Zie hiervoor ook:

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol