BAS
Projecten
23-11-2024 | Baangebruik vanochtend en vanmiddag (UPDATE)(UPDATE 2)

Laatste update:

In verband met een matige wind uit zuidelijke richtingen, vanmiddag toenemend met kans op windstoten, kans op regen, is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 09:20 tot 11:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 11:00 tot 11:40: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24)*;

10:53 UPDATE 2: In verband met de wind (richting en kracht) zal de Aalsmeerbaan (18L) ingezet worden als startbaan in plaats van de Kaagbaan (24).


● Van 11:40 tot 13:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 13:00 tot 13:40: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L)*;
● Van 13:40 tot 14:20: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L);
● Van 14:20 tot 15:20: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L) en Zwanenburgbaan (18C);
● Van 15:20 tot 16:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L)*;

10:39 UPDATE: In verband met de beschikbaarheid van de ILS op de Polderbaan (18R), is de Polderbaan (18R) weer volledig inzetbaar. Hierdoor zijn onderstaande alternatieven niet meer van toepassing.

* Afhankelijk van de beschikbaarheid van de ILS op de Polderbaan (18R, niet beschikbaar) kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:

● Van 11:00 tot 11:40: Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);
● Van 13:00 tot 13:40: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol-Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24);
● Van 15:20 tot 16:20: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol-Oostbaan (22), starten Zwanenburgbaan (18C);

Na 16:20: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol