BAS
Projecten
23-03-2025 | Baangebruik vanochtend en vanmiddag

Laatste update:

In verband met een matige wind uit zuidelijke richtingen, in de middag ruimend naar zuidwestelijke tot westelijke richtingen zullen naar verwachting de volgende baancombinaties ingezet worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

  • Van 09:20 tot 10:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
  • Van 10:00 tot 11:00: Landen Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
  • Van 11:00 tot 11:40: Landen Zwanenburgbaan (18C) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) *;
  • Van 11:40 tot 12:00: Landen Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
  • Van 12:00 tot 13:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
  • Van 13:00 tot 13:40: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24) **;
  • Van 13:40 tot 14:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
  • Van 14:20 tot 15:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
  • Na 15:20: Deze informatie wordt later vandaag op onze website bekend gemaakt.

Aanvullende informatie
Als gevolg van een veiligheidsmaatregel die is ingesteld naar aanleiding van zichtbelemmering door zonnepanelen onder de aanvliegroute van de Polderbaan (18R), is deze baan tussen 10:00 en 12:00 niet inzetbaar voor landend vliegverkeer. Meer informatie over deze zichtbelemmering en ingevoerde maatregel vindt u via deze site.

*Afhankelijk van de zichtcondities (laaghangende bewolking en een kleine kans op buienwolken en regenbuien) wordt mogelijk in deze periode een alternatieve baancombinatie ingezet: landen Zwanenburgbaan (18C) en Schiphol-Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24).

**Afhankelijk van een ruimende wind naar zuidwestelijke tot westelijke richtingen vanmiddag wordt mogelijk in deze periode een alternatieve baancombinatie ingezet: landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24).

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol