BAS
Projecten
22-03-2024 | Baangebruik vanavond, vannacht en morgenochtend + Informatie

Laatste update:

In verband met groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24), een matige noordwestelijke wind, krimpend naar zuidwestelijke richting en eind van de nacht kans op toenemende windsnelheid en windstoten is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 20:40 tot 22:00: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L) en Zwanenburgbaan (18C);
● Van 22:00 tot 22:30: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L);
● Van 22:30 tot 06:30: Landen Polderbaan (18R), starten Zwanenburgbaan (18C); (Zie informatie #2)
● Van 06:30 tot 07:00: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L);
● Van 07:00 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Aalsmeerbaan (18L); (zie informatie # 1 en 2)
● Van 09:20 tot 11:00: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L) en Zwanenburgbaan (18C);

Na 11:00: Deze informatie wordt morgen op onze website bekend gemaakt.

Informatie #1: Door de west-zuidwestelijke windrichting en de daarbij gepaarde toenemende windkracht en windstoten in de vroege ochtend is het mogelijk dat de Buitenveldertbaan (27) gebruikt zal worden als landingsbaan.

Informatie #2: Door de veranderlijke windrichting kan zuidelijk baangebruik ook veranderen naar noordelijk baangebruik. De volgende baancombinaties zijn dan van toepassing:

● Van 22:30 tot 06:30: Landen Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L);
● Van 07:00 tot 09:20: Landen Buitenveldertbaan (27) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L);

NOOT: vanwege groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24) zal deze start- en landingsbaan tot medio april 2024 niet beschikbaar zijn voor vliegverkeer. Voor nadere informatie kunt u het volgende nieuwsbericht raadplegen: Groot Onderhoud Kaagbaan (06/24) – BAS (bezoekbas.nl)

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol