BAS
Projecten
21-11-2023 | Baangebruik vanavond, vannacht en morgenochtend (UPDATE)

Laatste update:

In verband met matige wind uit noordoostelijke richtingen, vannacht/morgenochtend ruimend naar zuidelijke richtingen met teruglopende zichtwaardes en morgenochtend kans op B.Z.O. (Beperkt Zicht Omstandigheden) is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

Ter info: I.v.m. met werkzaamheden aan de eindnadering/ILS (Instrument Landing System) van de Polderbaan (18R);
-kan er niet geland worden op deze baan bij marginale weersomstandigheden/B.Z.O.
-kan er niet parallel geland worden naar het zuiden (Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C))

UPDATE: I.v.m. betere weersomstandigheden dan verwacht wordt de volgende baancombinatie ingezet; Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24)

● Van 20:40 tot 22:00: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);
● Van 22:00 tot 06:30: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L);
● Van 06:30 tot 07:00: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L);*
● Van 07:00 tot 09:20: Landen Zwanenburgbaan (18C) en Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24);**
● Van 09:20 tot 11:00: Landen Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);***

Afhankelijk van de windrichting kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
*Van 06:30 tot 07:00: Landen Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);

Afhankelijk van de wolkenbasis en zichtwaardes (slechtere condities) kunnen ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
**Van 07:00 tot 09:20: Landen Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);
***Van 09:20 tot 11:00: Landen Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24) en Buitenveldertbaan (09);


Na 11:00: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol