BAS
Projecten
21-03-2024 | Baangebruik vanochtend en vanmiddag (UPDATE)

Laatste update:

In verband met het groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24) en een vrij matige wind uit noordwestelijke richtingen, krimpend naar zuidwestelijke richtingen en kans op lage bewolking, is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 09:20 tot 11:00: Landen Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L) en Buitenveldertbaan (09);
● Van 11:00 tot 11:40: Landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L);
● Van 11:40 tot 12:40: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C)*;

UPDATE 12:16: In verband meet een krimpende wind naar westelijke richtingen wordt het baangebruik zuidelijk. Daarbij wordt de Buitenveldertbaan (27) tijdelijk ingezet als landingsbaan. Uiteindelijk wordt er dan weer geland op de Polderbaan (18R) en gestart op de Aalsmeerbaan (18L) en de Zwanenburgbaan (18C). Het zuidelijk baangebruik blijft naar verwachting doorgaan tot einde van deze verwachting.


● Van 12:40 tot 13:20: Landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L);
● Van 13:20 tot 14:20: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L) ;
● Van 14:20 tot 15:20: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);

* Afhankelijk van de zichtomstandigheden (slechter) kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
● Van 11:40 tot 12:40: Landen Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L) en Buitenveldertbaan (09);


Na 15:20: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

NOOT: vanwege groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24) zal deze start- en landingsbaan tot medio april 2024 niet beschikbaar zijn voor vliegverkeer. Voor nadere informatie kunt u het volgende nieuwsbericht raadplegen: Groot Onderhoud Kaagbaan (06/24) – BAS (bezoekbas.nl)

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol