BAS
Projecten
2021 | Planning Baanonderhoud

Bericht van:

vrijdag
12 maart 2021
om 10:30
2021 | Planning Baanonderhoud

update 11 maart 2021

 

25 jan - 10 mei | Polderbaan
Als gevolg van het grootonderhoud aan de Polderbaan en werkzaamheden aan de taxibanen aan de zuidwestkant van de Zwanenburgbaan is deze baan niet volledig inzetbaar. De Zwanenburgbaan (18C) wordt naar verwachting ingezet voor landend verkeer vanuit het noorden. De Zwanenburgbaan (36C) is voor startend verkeer richting het noorden niet volledig inzetbaar gezien de werkzaamheden aan de taxibanen aan de zuidkant van de Zwanenburgbaan.

Bij wind uit noordelijke richtingen wordt indien mogelijk gestart van de Zwanenburgbaan (36C) richting het noorden of van de Buitenveldertbaan (09) richting het oosten afhankelijk van de weersomstandigheden, verkeersaanbod en verkeerssamenstelling. In deze onderhoudsperiode kunnen daarnaast de Buitenveldertbaan (27) en de Schiphol- Oostbaan (22) vaker als landingsbaan worden ingezet bij wind uit het zuiden en zuidwesten.

Nachts is ontheffing aangevraagd voor starten van de Zwanenburgbaan (36C) richting het noorden en kan bij bepaalde weersomstandigheden gestart worden van de Kaagbaan (06) richting het noordoosten.

Tijdens start- en landingspieken worden naar verwachting de Buitenveldertbaan (09/27) en de Schiphol- Oostbaan (22) intensiever worden ingezet. Welke baancombinaties in deze periode daadwerkelijk gebruikt worden, hangt af van onder meer de heersende weersomstandigheden en de fase van de onderhoudsperiode op dat moment.

1 feb - 26 apr | Taxibaan Zulu, Quebec, Alfa & Bravo

Als gevolg van de werkzaamheden aan taxibaan Zulu, Quebec, Alfa en Bravo aan de west en zuidkant van de Zwanenburgbaan (18C/36C) is deze baan beperkt inzetbaar. In deze onderhoudsperiode kan tijdens de landingspiek de Buitenveldertbaan (27) vaker als tweede landingsbaan worden ingezet bij wind uit het zuiden en zuidwesten.

In een startpiek met noorderwind kan de Buitenveldertbaan (09) ingezet worden als tweede startbaan. Mogelijk wordt ook de Schiphol-Oostbaan (22) intensiever ingezet als tweede landingsbaan.

Welke baancombinaties in deze periode daadwerkelijk gebruikt worden, hangt af van onder meer de heersende weersomstandigheden en de fase van de onderhoudsperiode op dat moment.

26 apr - 21 juni | Taxibaan Alfa & Bravo

Als gevolg van de werkzaamheden aan taxibaan Alfa en Bravo aan de zuidoostkant van de Zwanenburgbaan (18C/36C) is deze baan beperkt inzetbaar.

In deze onderhoudsperiode kan tijdens de landingspiek de Buitenveldertbaan (27) vaker als tweede landingsbaan worden ingezet bij wind uit het zuiden en zuidwesten. In een startpiek met noorderwind kan de Buitenveldertbaan (09) ingezet worden als tweede startbaan.

Mogelijk wordt ook de Schiphol-Oostbaan (22) intensiever ingezet als tweede landingsbaan. Welke baancombinaties in deze periode daadwerkelijk gebruikt worden, hangt af van onder meer de heersende weersomstandigheden en de fase van de onderhoudsperiode op dat moment.

31 mei - 21 jun | Zwanenburgbaan

In deze periode is de Zwanenburgbaan niet beschikbaar voor vliegverkeer vanwege baanonderhoud. Naar verwachting kan dit gevolgen hebben voor vliegtuighinder in de Schiphol regio, waaronder Amsterdam en Amstelveen. In deze onderhoudsperiode kan tijdens de landingspiek de Buitenveldertbaan (27) vaker als tweede landingsbaan worden ingezet bij wind uit het zuiden en zuidwesten. In een startpiek met noorderwind kan de Buitenveldertbaan (09) ingezet worden als tweede startbaan. Mogelijk wordt ook de Schiphol-Oostbaan (22) intensiever ingezet als tweede landingsbaan. Welke baancombinaties in deze periode daadwerkelijk gebruikt worden, hangt af van onder meer de heersende weersomstandigheden op dat moment.

12 jul - 25 jul | Schiphol-Oostbaan

In deze periode vindt baanonderhoud aan de Schiphol-Oostbaan (04/22) plaats. Het klein, zakelijk vliegverkeer wordt op de andere start- en landingsbanen afgehandeld. Naar verwachting heeft dit baanonderhoud beperkt gevolgen voor vliegtuighinder in de Schiphol regio.

6 sep - 20 sep | Buitenveldertbaan

In deze periode wordt baanonderhoud aan de Buitenveldertbaan uitgevoerd, waardoor de Buitenveldertbaan niet beschikbaar is. Het vliegverkeer wordt zoveel mogelijk op de primaire en secundaire start- en landingsbanen afgehandeld. In deze onderhoudsperiode kan het voorkomen dat de Schiphol-Oostbaan (22) vaker als tweede landingsbaan wordt ingezet. Welke baancombinaties in deze periode daadwerkelijk gebruikt worden, hangt af van onder meer de heersende weersomstandigheden op dat moment.

27 sep - 10 okt | Aalsmeerbaan

In deze periode is de Aalsmeerbaan niet beschikbaar voor vliegverkeer vanwege baanonderhoud. Naar verwachting kan dit baanonderhoud gevolgen hebben voor vliegtuighinder in de Schiphol regio, waaronder ten oosten en ten zuiden van de luchthaven. De Buitenveldertbaan (09/27) en de Zwanenburgbaan (18C, in zuidelijke richting of vanuit het zuiden 36R) kunnen meer worden ingezet voor startend en/ of landend vliegverkeer.

Welke baancombinaties in deze periode daadwerkelijk gebruikt worden, hangt af van onder meer de heersende weersomstandigheden op dat moment.

11 okt - 17 okt | Kaagbaan
Van maandag 11 oktober tot en met zondag 17 oktober 2021 is de Kaagbaan niet beschikbaar voor vliegverkeer vanwege baanonderhoud. Naar verwachting kan dit baanonderhoud gevolgen hebben voor vliegtuighinder in de Schiphol regio, voornamelijk ten zuiden van de luchthaven. Bij wind uit zuidelijke richtingen zullen tijdens startpieken de Zwanenburgbaan (18C) en Aalsmeerbaan (18L) naar verwachting meer worden ingezet voor startend vliegverkeer. Bij wind uit noordelijke richtingen zullen tijdens landingspieken de Zwanenburgbaan (36C, vanuit het zuiden) en Aalsmeerbaan (36R) naar verwachting meer worden ingezet voor landend vliegverkeer. Welke baancombinaties in deze periode daadwerkelijk gebruikt worden, hangt af van onder meer de heersende weersomstandigheden op dat moment.

Afgelopen werkzaamheden

4 jan - 26 jan | Taxibaan Zulu, Quebec & Alfa

Als gevolg van de werkzaamheden aan taxibaan Zulu, Quebec en Alfa aan de west en zuidkant van de Zwanenburgbaan (18C/36C) is deze baan beperkt of niet inzetbaar.

In deze onderhoudsperiode kan tijdens de landingspiek de Buitenveldertbaan (27) vaker als tweede landingsbaan worden ingezet bij wind uit het zuiden en zuidwesten. In een startpiek met noorderwind kan de Buitenveldertbaan (09) ingezet worden als tweede startbaan. Mogelijk wordt ook de Schiphol- Oostbaan (22) intensiever ingezet als tweede landingsbaan.

Welke baancombinaties in deze periode daadwerkelijk gebruikt worden, hangt af van onder meer de heersende weersomstandigheden en de fase van de onderhoudsperiode op dat moment.