Laatste update:
In verband met een vrij krachtige wind uit westelijke richtingen met kans op windstoten, gedurende de middag afnemend tot een matige noordwestelijke wind en lokale (onweer)buien met mogelijk sneeuw en kans op een laag wolkenplafond plus verminderd zicht en werkzaamheden aan de Aalsmeerbaan (18L/36R) tot 17:00u is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):
● Van 13:00 tot 16:20: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);
● Van 16:20 tot 17:20: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Polderbaan (36L);
● Van 17:20 tot 18:20: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);
● UPDATE 3.0 | Van 18:20 tot 20:40: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24)*
Na 20:40: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.
UPDATE | In verband met vogels op en rondom de Buitenveldertbaan (27) heeft de ”kievit” (bird control van Schiphol) deze vogels verjaagt. Hierdoor kon de Buitenveldertbaan niet ingezet worden voor aankomend vliegverkeer en zijn er enkele toestellen geland op de Schiphol-Oostbaan (22) i.p.v. de Buitenveldertbaan rondom 17:00. Inmiddels wordt de Buitenveldertbaan weer ingezet.
UPDATE 2.0 | In verband met een krimpende wind wordt naast de Buitenveldertbaan (27) ook de Polderbaan (18R) ingezet als landingsbaan. De Kaagbaan (24) blijft de startersbaan.
UPDATE 3.0 | In verband met een plotseling ruimende wind naar het noordwesten, wordt er gedurende de landingspiek geland op de Kaagbaan (06) en de Buitenveldertbaan (27). Vertrekkend vliegverkeer vertrekt vanaf de Polderbaan (36L).
* Afhankelijk van afnemende wind kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
- Landen Buitenveldertbaan (27) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L)
Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.