Laatste update:
In verband met het onderhoud aan de Zwanenburgbaan (18C/36C) en een matige wind uit voornamelijk zuidoostelijke richtingen is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):
Ter info:
I.v.m. een wereldwijde storing aan bepaalde computersystemen is het routenetwerk verstoord, dit heeft gevolgen op het baangebruik. De start- en landingspieken lopen uit of 2+2 baangebruik wordt ingezet om de vetragingen te herstellen. Tot 23:00 kan een secundaire start- en/of landingsbaan ingezet worden.
● Van 20:40 tot 22:10/23:00: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L); (zie informatie baangebruik)
● Van 22:10 tot 07:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 07:00 tot 07:40: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 07:40 tot 09:20: Landen Kaagbaan (06) en Polderbaan (18R), starten Buitenveldertbaan (09);*
Afhankelijk van de windkracht en windrichting kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
*Van 07:40 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);
Na 09:20: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.
Informatie baangebruik:
I.v.m. een te hoge staartwindcomponent op de Buitenveldertbaan (27) en verstoringen in het netwerk kan de Schiphol-Oostbaan (22) ingezet worden als secundaire landingsbaan.
NOOT: Nadere informatie over werkzaamheden aan de Zwanenburgbaan en de effecten daarvan kunt u in de volgende link lezen: Zwanenburgbaan tussen juni en september beperkt inzetbaar – BAS (bezoekbas.nl)
Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.