BAS
Projecten
18-10-2024 | Baangebruik vanochtend en vanmiddag (UPDATE)

Laatste update:

In verband met een zwakke wind uit noordelijke richtingen, gedurende de vroege middag ruimend naar het noordoosten en in de loop van de middag weer krimpend naar het noorden tot noordwesten met lage bewolking en kans op verminderd zicht is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 09:20 tot 11:00: Landen Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L) en Buitenveldertbaan (09);
UPDATE | Van 11:00 tot 11:40: Landen Kaagbaan (06) en Polderbaan (18R), starten Buitenveldertbaan (09);
UPDATE | Van 11:40 tot 13:00: Landen Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L) en Buitenveldertbaan (09);
UPDATE | Van 13:00 tot 14:00: Landen Kaagbaan (06) en Polderbaan (18R), starten Buitenveldertbaan (09);
● Van 14:00 tot 15:20: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Buitenveldertbaan (09)*;
● Van 15:20 tot 16:20: Landen Kaagbaan (06) en Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L)**

Na 16:20: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

UPDATE | In verband met het lage wolkenplafond en de noordelijke windrichting wordt in deze periode de volgende baancombinatie toegepast:

  • Van 11:00 tot 12:00: Landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L);
  • Van 12:00 tot 13:00: Landen Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L) en Buitenveldertbaan (09);
  • Van 13:00 tot 14:00: Landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L)

Afhankelijk van de zicht condities kunnen ook de volgende alternatieve baancombinaties toegepast worden:

* Van 14:00 tot 15:20: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);
** Van 15:20 tot 16:20: Landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L)

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol