BAS
Projecten
18-10-2024 | Baangebruik vanmiddag en vanavond (UPDATE)

Laatste update:

In verband met een zwakke tot matige wind uit oostelijke richtingen ruimend naar noordwestelijke richtingen, gedurende de avond krimpend naar westelijke richtingen met kans op een laag wolkenplafond en verminderd zicht is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 14:00 tot 15:20: Landen Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L) en Buitenveldertbaan (09)*;
● Van 15:20 tot 16:20: Landen Kaagbaan (06) en Polderbaan (18R), starten Buitenveldertbaan (09)**;
UPDATE | Van 16:20 tot 17:40: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
UPDATE | Van 17:40 tot 18:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 18:20 tot 20:00: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24)***;
● Van 20:00 tot 22:10: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Polderbaan (36L)

Na 22:10: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

UPDATE
In verband met een wind uit westelijke richtingen wordt de Buitenveldertbaan (27) ingezet voor landend vliegverkeer.

Afhankelijk van de zicht condities kunnen ook de volgende baancombinaties ingezet worden:

* Van 14:00 tot 15:20: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Buitenveldertbaan (09);
** Van 15:20 tot 16:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L);
*** Van 18:20 tot 20:00: Landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L)

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol