Laatste update:
In verband met een matige wind uit voornamelijk noordoostelijke richtingen, kans op regenbuien en onweerswolken in de buurt van Schiphol en een lage wolkenbasis met beperkte zichtwaardes (door de regen/nevel) is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):
#1 Informatie inzet Buitenveldertbaan (09): I.v.m. de onweerswolken en buien in de omgeving van Schiphol wordt de Buitenveldertbaan (09) ingezet als secundaire startbaan. Bij buien en TCU/CB’s in de omgeving van Schiphol kan er niet parallel gestart worden naar het noorden.
#2 Informatie inzet Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C) als landingsbanen: I.v.m. de marginale condities (wolkenbasis lager dan 2000 voet en/of zichtwaardes lager dan 5000m) worden deze landingsbanen ingezet. Bij marginale condities kan er niet geland worden op de Kaagbaan (06) en Aalsmeerbaan (36R) i.v.m. verhoogde separatieminima.
UPDATE: I.v.m. de teruglopende zichtwaardes, lage wolkenbasis en de verkeersafhandeling wordt de Zwanenburgbaan (36C) ingezet als primaire landingsbaan i.p.v. de Kaagbaan (06).
● Van 09:20 tot 11:00: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Buitenveldertbaan (09); (zie informatie #1)
● Van 11:00 tot 11:40: Landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L); (zie informatie #2)
● Van 11:40 tot 13:00: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Buitenveldertbaan (09);(zie informatie #1)
● Van 13:00 tot 14:00: Landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L);* (zie informatie #2)
● Van 14:00 tot 15:00: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Buitenveldertbaan (09);(zie informatie #1) (UPDATE)
Afhankelijk van de onweerswolken en regenbuien (meer activiteit) kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
* Van 13:00 tot 14:00: Landen Kaagbaan (06) en Polderbaan (18R), starten Buitenveldertbaan (09);
Na 15:00: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.
Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.