BAS
Projecten
17-07-2024 | Baangebruik vanochtend en vanmiddag (UPDATE!)

Laatste update:

In verband met een matige wind met kans op windvlagen uit westelijke richting en ILS-werkzaamheden aan de Zwanenburgbaan (18C/36C)*** is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 09:20 tot 11:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 11:00 tot 11:40: Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24); (ZIE UPDATE!)
● Van 11:40 tot 13:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 13:00 tot 14:00: Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);*
● Van 14:00 tot 15:20: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Zwanenburgbaan (36C)**

Na 15:20: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

UPDATE: VANWEGE EEN OBSTRUCTIE OP DE BUITENVELDERTBAAN (27) IS DEZE BAAN NIET BESCHIKBAAR ALS LANDINGSBAAN EN WORDT DE SCHIPHOL-OOSTBAAN (22) INGEZET VOOR LANDEND VLIEGVERKEER

* Afhankelijk van de wind kan ook de volgende baancombinatie worden ingezet:

● Van 13:00 tot 14:00: Landen Buitenveldertbaan (27) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L);

** Vanwege de herdenkingsbijeenkomst van de MH17-vliegramp in Vijfhuizen wordt de Polderbaan (18R/36L) in deze periode niet ingezet

***Nadere informatie over werkzaamheden aan de Zwanenburgbaan en de effecten daarvan kunt u in de volgende link lezen: Zwanenburgbaan tussen juni en september beperkt inzetbaar – BAS (bezoekbas.nl)

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol