BAS
Projecten
15-04-2024 | Baangebruik vanochtend en vanavond + Informatie (Update)

Laatste update:

In verband met groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24) en een (vrij) krachtige zuid-zuidwestelijke wind gepaard met stormachtige windstoten, grote kans op buien en onweerswolken en marginale weersomstandigheden, is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

Update: Tijden en baangebruik zijn aangepast

● Van 09:20 tot 11:00: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L) en Zwanenburgbaan (18C);
● Van 11:00 tot 11:40: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L); (Zie informatie)
● Van 11:40 tot 13:15: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L) en Zwanenburgbaan (18C); (Zie informatie)
● Van 13:15 tot 14:20: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol Oostbaan (22), starten Zwanenburgbaan (18C);
● Van 14:20 tot 17:00: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Buitenveldertbaan (27); (Zie informatie)

Na 17:00: Deze informatie wordt later vandaag op onze website bekend gemaakt.

Informatie: Vanwege de verwachte harde windstoten en windkracht, onweersbuien en marginale weersomstandigheden kunnen ook de volgende baancombinaties worden ingezet:

● Van 11:00 tot 11:40: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol Oostbaan (22), starten Zwanenburgbaan (18C);
● Van 11:40 tot 13:15: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L);
● Van 14:20 tot 17:00: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L);

Note: In verband met het groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24) zal deze niet inzetbaar zijn tot 25 april 2024. Zie hiervoor ook:

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol