BAS
Projecten
14-05-2024 | Baangebruik vanavond, vannacht en morgenochtend (UPDATE!)

Laatste update:

In verband met een variabele, matige wind uit voornamelijk zuidoostelijke richtingen en vanavond regenbuien met kans op onweer in de omgeving van luchthaven Schiphol, later in de avond en vannacht ruimt de wind naar hoofdzakelijk noordelijke richtingen en vervolgens verder naar zuidoostelijke richtingen zullen naar verwachting de volgende baancombinaties ingezet worden (de genoemde tijden zijn richttijden). Daarnaast worden regulier baanonderhoud aan de Buitenveldertbaan (09/27) en veegwerkzaamheden aan de Kaagbaan (06/24) vannacht van 01:00 uur tot 05:00 uur uitgevoerd.

  • Van 20:40 tot 22:10: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
  • Van 22:10 tot 01:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
  • Van 01:00 tot 05:00: Landen Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L) *;
  • Van 05:00 tot 07:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
  • Van 07:00 tot 07:40: UPDATE! Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L) ***;
  • Van 07:40 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L) **;
  • Na 11:00: Deze informatie wordt morgen op onze website bekend gemaakt.

* Vanwege veegwerkzaamheden op de Kaagbaan (06/24).

** Vanwege verwachte verminderde zichtcondities. Mogelijk wordt een alternatieve baancombinatie ingezet in deze periode bij verbeterde zichtcondities: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24).

*** UPDATE! VANWEGE WIND UIT VOORNAMELIJK NOORDWESTELIJKE RICHTINGEN WORDT VANAF ROND 07:00 UUR NOORDELIJK BAANGEBRUIK INGEZET: LANDEN KAAGBAAN (06), STARTEN POLDERBAAN (36L) EN ZWANENBURGBAAN (36C).

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol