BAS
Projecten
13-08-2024 | Baangebruik vanavond, vannacht en morgenochtend

Laatste update:

In verband met een zwakke tot matige wind uit voornamelijk noordwestelijke tot westelijke richtingen, morgenochtend krimpend naar voornamelijk zuidwestelijke tot zuidelijke richtingen , kans op regenbuien in de omgeving van Schiphol en ILS-werkzaamheden aan de Zwanenburgbaan (18C/36C, zie noot) is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden). Daarnaast worden verlichtingswerkzaamheden en lichtmetingen uitgevoerd op onder meer de Kaagbaan (06/24), waardoor de Kaagbaan in de nacht van 13 op 14 augustus tijdelijk niet beschikbaar is voor vliegverkeer.

  • Van 20:40 tot 22:10: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
  • Van 22:10 tot 22:30: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
  • Van 22:30 tot 06:30: Landen Polderbaan (18R), starten Zwanenburgbaan (18C) **;
  • Van 06:30 tot 07:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
  • Van 07:00 tot 07:40: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
  • Van 07:40 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) ***;
  • Na 09:20: Deze informatie wordt morgen op onze website bekend gemaakt.

* Noot: nadere informatie over werkzaamheden aan de Zwanenburgbaan en de effecten daarvan kunt u in de volgende link lezen: Zwanenburgbaan tussen juni en september beperkt inzetbaar – BAS (bezoekbas.nl)

**Voor de periode dat er werkzaamheden en lichtmetingen aan de Kaagbaan (06/24) worden uitgevoerd.

***In deze periode wordt mogelijk een alternatieve baancombinatie ingezet: Landen Kaagbaan (06) en Polderbaan (18R), starten Buitenveldertbaan (09).

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol