BAS
Projecten
12-03-2024 | Baangebruik vanavond, vannacht en morgenochtend +informatie (UPDATE)

Laatste update:

In verband met groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24) een matige wind uit voornamelijk zuidelijke richtingen, gedurende periode langzaam ruimend naar zuidwestelijke richtingen en in kracht toenemend met daarbij kans op marginale weersoomstandigheden zullen naar verwachting de volgende baancombinaties ingezet worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 20:40 tot 22:00: Landen Polderbaan (18R), starten Buitenveldertbaan (09) en Zwanenburgbaan (18C);
● Van 22:00 tot 22:30: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L);
● Van 22:30 tot 06:30: Landen Polderbaan (18R), starten Zwanenburgbaan (18C);
● Van 06:30 tot 07:00: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L);
● Van 07:00 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L);
● Van 09:00 tot 11:00: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (18C); (UPDATE) (zie informatie)

Na 11:00: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Informatie baangebruik:: I.v.m. de matige wind uit zuidwestelijke tot westelijke richtingen en marginale weersomstandigheden wordt de Buitenveldertbaan (27) ingezet als primaire landingsbaan. Parallel starten richting het noorden en zuiden is niet mogelijk vanwege de marginale weersomstandigheden en starten van de Buitenveldertbaan (09) is niet mogelijk vanwege de rugwind.

Note: In verband met het groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24) zal deze niet inzetbaar zijn tot medio april 2024. Zie hiervoor ook:

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol