Laatste update:
In verband met een matige tot vrij krachtige wind uit zuidwestelijke richtingen, onderhoud aan de Polderbaan (18R/36L) en Kaagbaan (06/24) en morgenochtend kans op een marginale weersomstandigheden en onweerswolken in de buurt van Schiphol met buien is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):
Informatie inzet Schiphol-Oostbaan (22):
I.v.m. de marginale condities (wolkenbasis lager dan 2000 voet en/of zichtwaardes lager dan 5000m) met kans op onweerswolken in de omgeving van Schiphol wordt de Schiphol-Oostbaan (22) ingezet als secundaire landingsbaan. Bij marginale condities kan er niet parallel geland worden naar het zuiden (landen 18R en 18C met 24 als startbaan) i.v.m. verhoogde separatieminima. Hetzelfde geldt voor de volgende combinatie; landen 18R en 27. Met daarbij komende dat er onweerswolken en buien in de omgeving van Schiphol aanwezig zijn, waardoor volledige parallel operaties (landen 18R, 18C en starten 18L) niet mogelijk is.
● Van 20:40 tot 22:10: Landen Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 22:10 tot 22:30: Landen Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);
● Van 22:30 tot 06:30: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);*
● Van 06:30 tot 07:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 07:00 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24);** (zie informatie)
Afhankelijk van de werkzaamheden aan de Polderbaan en Kaagbaan kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
* Van 22:30 tot 06:30: Landen Zwanenburgbaan (18C), starten Zwanenburgbaan (18C);
Afhankelijk van de onweerswolken en buien (verminderde activiteit) in de omgeving van de luchthaven kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
** Van 07:00 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L);
Na 09:20: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.
Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden.