BAS
Projecten
11-06-2024 | Baangebruik vanmiddag en vanavond (UPDATE 3.0)

Laatste update:

In verband met een matige tot vrij krachtige wind uit noordwestelijke richtingen met kans op windstoten en kans op buien, is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

UPDATE: I.v.m. buien in de omgeving van Schiphol kan er niet parallel geladen worden naar het noorden, hierdoor wordt de Buitenveldertbaan (27) tussen 18:20 en 20:00 ingezet als landingsbaan.

UPDATE 2.0: Vanwege de windrichting (variabel tussen zuidwestelijke en noordwestelijke richtingen) en windkracht wordt de Buitenveldertbaan (27) ingezet als landingsbaan en Kaagbaan (24) als startbaan.

UPDATE 3.0: Vanwege de windrichting (variable tussen zuidwestelijke en noordwestelijke richtingen) en buien in de omgeving van Schiphol wordt de volgende baancombinatie ingezet;
Van 20:40 tot 22:10: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Polderbaan (36L) en Kaagbaan (24);

● Van 14:00 tot 15:20: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);
● Van 15:20 tot 16:20: Landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L);*
● Van 16:20 tot 17:40: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);
● Van 17:40 tot 18:20: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L);
● Van 18:20 tot 20:00: Landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L); (UPDATE)
● Van 20:00 tot 20:40: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L); (UPDATE 2.0)
● Van 20:40 tot 22:10: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C); (UPDATE 3.0)

Afhankelijk van de buien in de omgeving van Schiphol kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
*Van 15:20 tot 16:20: Landen Buitenveldertbaan (27) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L);

Na 22:10: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Informatie baangebruik:
De Kaagbaan (06) kan niet ingezet worden als landingsbaan i.v.m. een te hoge staartwindcomponent (rugwind).

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol