BAS
Projecten
11-01-2024 | Baangebruik vanmiddag en vanavond +informatie

Laatste update:

In verband met een zwakke wind uit voornamelijk noordelijke richtingen en kans op marginale weersomstandigheden is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 14:20 tot 15:20: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);
● Van 15:20 tot 16:00: Landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L); (zie #1)
● Van 16:00 tot 16:20: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L);
● Van 16:20 tot 17:20: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);*
● Van 17:20 tot 18:20: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L);
● Van 18:20 tot 20:00: Landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L); (zie #1)
● Van 20:00 tot 20:40: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L);
● Van 20:40 tot 22:00: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);**

Afhankelijk van de wolkenbasis (lagere wolkenbasis) kunnen ook de volgende baancombinaties ingezet worden:
*Van 16:20 tot 17:20: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Buitenveldertbaan (09); (zie #2)
**Van 20:40 tot 22:00: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Buitenveldertbaan (09); (zie #2)

Informatie baangebruik:
#1: I.v.m. de marginale condities (wolkenbasis lager dan 2000 voet en/of zichtwaardes lager dan 5000m) kan er niet geland worden op de Kaagbaan (06) in combinatie met landen Aalsmeerbaan (36R) vanwege verhoogde separatieminima bij een doorstart.
#2: I.v.m. de marginale condities (wolkenbasis lager dan 1000 voet en/of zichtwaardes lager dan 5000m) kan er niet parallel gestart worden richtingen het noorden vanwege verhoogde separatieminima.

Na 22:00: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol