BAS
Projecten
10-06-2024 | Baangebruik vanochtend en vanmiddag + informatie

Laatste update:

In verband met een matige tot vrij krachtige wind uit zuidelijke richting, later vanmiddag ruimend naar noordwestelijke richting, met kans op windstoten, buien en een lage wolkenbasis is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 09:20 tot 11:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 11:00 tot 11:40: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24) (zie informatie);
● Van 11:40 tot 13:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 13:00 tot 14:00: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24) (zie informatie);
● Van 14:00 tot 15:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 15:20 tot 16:20: Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24)* ;
● Van 16:20 tot 17:40: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Polderbaan (36L);

Afhankelijk van een mogelijk lage wolkenbasis, kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:

* Van 15:20 tot 16:20: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24) (zie informatie)

Na 17:40: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Informatie: Bij een lage wolkenbasis (lager dan 2000 voet) kan er niet gelijktijdig worden geland op zowel de Polderbaan (18R) als de Buitenveldertbaan (27). Ook kan er door buien in de omgeving van Schiphol niet parallel geland worden naar het zuiden. Om deze reden wordt dan de Schiphol-Oostbaan (22) ingezet als secundaire landingsbaan.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol