BAS
Projecten
10-03-2025 | Baangebruik vanavond, vannacht en morgenochtend + informatie

Laatste update:

In verband met een matige wind uit noordeljke richtingen met morgenochtend kans op marginale zichtcondities (wolkenbasis lager dan 2000 voet en/of zicht minder dan 5 kilometer) en mogelijk BZO-condities (Beperkt Zicht Omstandigheden, zie informatie #1) is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 20:40 tot 22:00: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);
● Van 22:00 tot 07:00: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L);
● Van 07:00 tot 07:40: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Buitenveldertbaan (09);
● Van 07:40 tot 09:20: Landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L);

Na 09:20: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Informatie #1: Voor meer informatie over BZO-condities, zie: Wanneer is er sprake van verminderd en beperkt zicht en welke invloed heeft dit op de afhandeling van het vliegverkeer op Schiphol?

Informatie #2:: Vanwege zgn. REA-testen zullen er in de nacht van 10 op 11 maart geen nachtelijke naderingsroutes worden gevlogen.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol