BAS
Projecten
09-10-2024 | Baangebruik vanavond, vannacht en morgenochtend (UPDATE)

Laatste update:

In verband met een zwakke wind uit zuidoostelijke richtingen, gedurende de late avond snel ruimend naar het noordwesten, kans op lage bewolking en verminderd zicht, buienwolken in de omgeving van Schiphol en reinigen en lichtmetingen aan de Kaagbaan (06/24) tussen 23:00 en 03:00 is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 20:40 tot 22:10: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 22:10 tot 22:30: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 22:30 tot 03:00: Landen Polderbaan (18R), starten Zwanenburgbaan (18C);
● Van 03:00 tot 06:30 (UPDATE): Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L);
● Van 06:30 tot 07:00 (UPDATE): Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L);
● Van 07:00 tot 07:40: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Polderbaan (36L);
● Van 07:40 tot 09:20: Landen Buitenveldertbaan (27) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L)*;
● Van 09:20 tot 11:00: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Polderbaan (36L)**

Na 11:00: Deze informatie zal morgenochtend op onze website gepubliceerd worden.

(UPDATE) Er zal per direct al worden geland op de Buitenveldertbaan (27) i.p.v. de Kaagbaan (06) i.v.m. de windrichting- en snelheid.

Afhankelijk van de weersomstandigheden (zicht condities en hoogte van het wolkendek) kan ook de volgende baancombinatie toegepast worden:

* Van 07:40 tot 09:20: Landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L)
** Van 09:20 tot 11:00: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C)

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol