BAS
Projecten
09-08-2024 | Baangebruik vanavond, vannacht en morgenochtend +informatie (UPDATE)

Laatste update:

In verband met een matige wind uit zuidwestelijke richtingen, reinigen TDZ op de Polderbaan (18R) en Kaagbaan (06) vannacht en ILS-werkzaamheden aan de Zwanenburgbaan (18C/36C, zie noot) is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

UPDATE 22:45: Tijdens de reinigingswerkzaamheden op de Polderbaan (18R) wordt de Zwanenburgbaan (18C) ingezet als primaire landingsbaan. Door de ILS-werkzaamheden aan de Zwanenburgbaan (18C) kunnen een aantal toestellen geen GPS-nadering vliegen, hierdoor wordt de Buitenveldertbaan (27) alleen ingezet als landingsbaan.

● Van 20:40 tot 22:10: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 22:10 tot 07:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24); (zie informatie)* (UPDATE)
● Van 07:00 tot 07:40: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 07:40 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);
● Van 09:20 tot 11:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);

*Informatie baangebruik:
I.v.m. reinigingswerkzaamheden vannacht (tussen 23:00 en 06:00) aan de TDZ (Touch Down Zone; plaats waar toestellen voor het eerst de baan raken tijdens het landen) op de Polderbaan (18R) en Kaagbaan (06) zal de Zwanenburgbaan (18C) ingezet worden als startbaan en/of landingsbaan. (UPDATE)

Na 11:00: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

NOOT: Nadere informatie over werkzaamheden aan de Zwanenburgbaan en de effecten daarvan kunt u in de volgende link lezen: Zwanenburgbaan tussen juni en september beperkt inzetbaar – BAS (bezoekbas.nl)

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol