Laatste update:
In verband met groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24), een krachtige tot harde wind uit zuidweselijke richtingen, langzaam ruimend naar westelijke richtingen en in kracht toenemend (windstoten tot windkracht 8) met daarbij kans op onweerswolken/-buien in de omgeving van Schiphol is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):
UPDATE: Baangebruik en tijden zijn aangepast i.v.m. de windkracht en windrichting;
● Van 14:00 tot 15:20: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L) en Zwanenburgbaan (18C);
● Van 15:20 tot 16:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L);*
● Van 16:20 tot 17:20: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L) en Zwanenburgbaan (18C);
● Van 17:20 tot 22:10: Landen Schiphol Oostbaan (22), starten Buitenveldertbaan (27); (zie informatie)
● Van 22:10 tot 22:30: Landen Polderbaan (18R), starten Zwanenburgbaan (18C);
Afhankelijk van de windkracht en windrichting kunnen ook de volgende baancombinaties ingezet worden:
*Van 15:20 tot 16:20: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol Oostbaan (22), starten Zwanenburgbaan (18C);
Na 22:30: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.
Informatie baangebruik:
I.v.m. de krachtige tot harde wind uit zuidwestelijke richtingen wordt de Buitenveldertbaan (27) wordt ingezet als startbaan en de Schiphol-Oostbaan (22) als landingsbaan. Door het groot onderhoud aan de Kaagbaan (24) is deze baan niet inzetbaar en de dwarswindcomponenten (zijwind) op de overige start- en landingsbanen zijn te hoog om deze in te zetten. De Buitenveldertbaan (27) en Schiphol-Oostbaan (22) zijn de enige banen die binnen dwarswindlimieten vallen.
Note: In verband met het groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24) zal deze niet inzetbaar zijn tot 25 april 2024. Zie hiervoor ook:
Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.