BAS
Projecten
08-11-2024 | Baangebruik vanavond, vannacht en morgenochtend

Laatste update:

In verband met een matige wind uit oostelijke richtingen, gedurende de nacht afnemend tot een zwakke wind met de gehele periode marginale zichtcondities (wolkenplafond onder 2000 voet en/of zicht minder dan 5 kilometer) is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 20:40 tot 22:00: Landen Polderbaan (18R), starten Buitenveldertbaan (09) en Zwanenburgbaan (18C);
● Van 22:00 tot 22:30: Landen Polderbaan (18R), starten Buitenveldertbaan (09);
● Van 22:30 tot 06:30: Landen Polderbaan (18R), starten Zwanenburgbaan (18C)*;
● Van 06:30 tot 07:00: Landen Polderbaan (18R), starten Zwanenburgbaan (18C)*;
● Van 07:00 tot 07:40: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L)*;
● Van 07:40 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L);
● Van 09:20 tot 11:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L)*

Na 11:00: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

* Afhankelijk van de verschillende weersomstandigheden (windrichting en -snelheid, zichtomstandigheden en/ of wolkenplafond) kunnen ook de volgende baancombinaties worden ingezet:

  • Van 22:30 tot 06:30: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L);
  • Van 06:30 tot 07:00: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L);
  • Van 07:00 tot 07:40: Landen Polderbaan (18R), starten Buitenveldertbaan (09) en Zwanenburgbaan (18C);
  • Van 09:20 tot 11:00: Landen Polderbaan (18R), starten Buitenveldertbaan (09) en Zwanenburgbaan (18C)

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol