BAS
Projecten
06-09-2024 | Baangebruik vanmiddag en vanavond (NIEUWE UPDATE)

Laatste update:

In verband met een matige grondwind uit oostelijke richtingen, langzaam ruimend naar zuidoostelijke richtingen, met daarbij kans op (onweers)buien met windvlagen en onderhoudswerkzaamheden aan de Kaagbaan (06/24) tussen 11:00 en 15:00, is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

Ter info:
I.v.m. de (onweers)buien kan er van het verwacht baangebruik en standaard vertrekroutes afgeweken worden om de (onweers)buien te vermijden.

● Van 14:00 tot 15:20: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L) en Zwanenburgbaan (18C);
● Van 15:20 tot 16:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L);
(UPDATE) Van 16:20 tot 17:40: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L) en Zwanenburgbaan (18C)*;
● Van 17:40 tot 18:20: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L)**;
(UPDATE) Van 18:20 tot 20:00: Landen Kaagbaan (06) en Polderbaan (18R), starten Buitenveldertbaan (09)***;
● Van 20:00 tot 20:40: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L);
● Van 20:40 tot 22:10: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L)****

Afhankelijk de (onweers)buien en windrichting kunnen ook de volgende baancombinaties ingezet worden:
* Van 16:20 tot 17:40: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Buitenveldertbaan (09);
** Van 17:40 tot 18:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
*** (UPDATE) Van 18:20 tot 20:20: Landen Buitenveldertbaan (27) en Schiphol-Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24);
**** Van 20:40 tot 22:10: Landen Polderbaan (18R), starten Buitenveldertbaan (09) en Zwanenburgbaan (18C);

UPDATE: I.v.m. de windrichting en windkracht wordt de Kaagbaan (24) ingezet als startbaan tussen 16:20 en 17:40.

Na 22:10: Deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol