BAS
Projecten
05-06-2024 | Baangebruik vanmiddag en vanavond +informatie

Laatste update:

In verband met het onderhoud aan de Aalsmeerbaan (18L/36R) en een matige wind uit westelijke richtingen met kans op windvlagen, lopende de periode wat krimpend en afnemend, is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 14:00 tot 15:20: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Polderbaan (36L) ; (zie info)
● Van 15:20 tot 16:20: Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);
● Van 16:20 tot 17:40: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Polderbaan (36L); (zie info)
● Van 17:40 tot 18:20: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);* (zie info)
● Van 18:20 tot 20:00: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);**
● Van 20:00 tot 20:40: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 20:40 tot 22:10: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Polderbaan (36L); (zie info)

Afhankelijk van de wind(richting) kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
*Van 17:40 tot 18:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
**Van 18:20 tot 20:00: Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);

Na 22:10: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Informatie baangebruik:
De Buitenveldertbaan (27) wordt ingezet als primaire landingsbaan i.v.m. onderhoud aan de Aalsmeerbaan (18L/36R) en de variabele windrichting (zuidwestelijk tot noordwestelijk).

Informatie Baanonderhoud: Op 3 juni rond 23:00 is Schiphol van start gegaan met het regulier onderhoud aan de Aalsmeerbaan. Hierdoor is deze start- en landingsbaan niet beschikbaar voor vliegverkeer. Zie onderstaande link:
Regulier baanonderhoud Aalsmeerbaan – BAS (bezoekbas.nl)

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol