BAS
Projecten
04-01-2025 | Baangebruik vanavond, vannacht en morgenochtend

Laatste update:

In verband met een matige wind uit voornamelijk zuidelijke richtingen, vannacht krimpend naar voornamelijk zuidoostelijke richtingen en in kracht toenemend en kans op marginale zichtcondities als gevolg van sneeuwval in de omgeving van Schiphol zullen naar verwachting de volgende baancombinaties ingezet worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

  • Van 20:40 tot 22:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
  • Van 22:00 tot 04:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
  • Van 04:00 tot 06:00: Landen Zwanenburgbaan (18C), starten Zwanenburgbaan (18C) *+**;
  • Van 06:00 tot 08:00: Landen Zwanenburgbaan (18C), starten Buitenveldertbaan (09) **;
  • Van 08:00 tot 11:00: Landen Kaagbaan (06), starten Buitenveldertbaan (09) **;
  • Na 11:00: Deze informatie wordt morgen op onze website bekend gemaakt.

* Wanneer één baan gebruikt wordt voor zowel starts als landingen, wordt het gebruik daarvan ‘mixed mode’ genoemd. Het kunnen starten of landen van een vliegtuig is dan direct afhankelijk van ander startend en/of landend verkeer. De separatie van het vliegverkeer wordt in dergelijke situaties vergroot. Daarnaast worden ook hier aanvullende voorwaarden gesteld aan onder andere zicht- en weersomstandigheden en de onderlinge afstand van naderende vliegtuigen.

**Als gevolg van sneeuwval. Vanwege sneeuw- en gladheidsbestrijding van de verschillende start- en landingsbanen en taxibanen vannacht en morgenochtend zal naar verwachting sprake zijn van aangepast baangebruik op Schiphol.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol