BAS
Projecten
03-05-2024 | Baangebruik vanochtend en vanmiddag +informatie

Laatste update:

In verband met een matige tot vrij krachtige wind uit zuidwestelijke richtingen, kans op onweersbuien, lage bewolking en (mot)regen en later vanmiddag opklarende weersomstandigheden is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 09:20 tot 11:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 11:00 tot 11:40: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24); (zie informatie)
● Van 11:40 tot 13:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 13:00 tot 14:00: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol-Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24);* (zie informatie)
● Van 14:00 tot 15:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
●Van 15:20 tot 16:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);

Afhankelijk van de onweersbuien in de omgeving van Schiphol (verminderde activiteit) kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
*Van 13:00 tot 14:00: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);

Na 14:00: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Informatie baangebruik:
 I.v.m. de onweersbuien in de omgeving van Schiphol in combinatie met een lage wolkenbasis (onder de 2000 voet) wordt de Schiphol-Oostbaan (22) ingezet als secundaire landingsbaan. Bij onweersbuien in de omgeving kan er niet parallel geland worden naar het zuiden en door de lage wolkenbasis kan de Buitenveldertbaan (27) niet ingezet worden.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol