BAS
Projecten
02-12-2024 | Baangebruik vanochtend en vanmiddag

Laatste update:

In verband met een matige wind uit zuidwestelijke richtingen met kans op windstoten, kans op laaghangende bewolking en/of verminderde zichtcondities in de omgeving van luchthaven Schiphol en onderhoudswerkzaamheden aan de Buitenveldertbaan (09/27) tussen 09:00 en 12:00 en aan de Zwanenburgbaan (18C/36C) tussen 13:00 en 15:00 zullen naar verwachting de volgende baancombinaties ingezet worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 09:20 tot 11:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 11:00 tot 11:40: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol-Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24)*;
● Van 11:40 tot 13:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 13:00 tot 13:40: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol-Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24)*;
● Van 13:40 tot 14:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 14:20 tot 15:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 15:20 tot 16:20: Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24)*

Na 16:20: deze informatie wordt morgen op onze website bekend gemaakt.

* Afhankelijk van hoogte van de laaghangende bewolking en/of de mate van verminderde zichtcondities kunnen ook de volgende baancombinaties ingezet worden:

  • Van 11:00 tot 11:40: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);
  • Van 13:00 tot 13:40: Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);
  • Van 15:20 tot 16:20: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol-Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24)

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol