Laatste update:
In verband met een matige tot vrij krachtige wind uit noordelijke richtingen en kans op marginale weersomstandigheden is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):
● Van 20:30 tot 22:10: Landen Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L) en Buitenveldertbaan (09); (zie info #1)
● Van 22:10 tot 07:00: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L);
● Van 07:00 tot 07:40: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Buitenveldertbaan (09);* (zie info #1)
● Van 07:40 tot 09:20: Landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L);** (zie info #2)
Afhankelijk van de marginale weersomstandigheden (betere condities) kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
*Van 07:00 tot 07:40: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);
**Van 07:40 tot 09:20: Landen Kaagbaan (06) en Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L);
Na 09:20: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.
Informatie baangebruik:
#1: De Buitenveldertbaan (09) wordt ingezet als secundaire startbaan i.v.m. de lage wolkenbasis (onder de 2000 voet) en/of slechte zichtcondities (onder de 5000m). Door de lage wolkenbasis en/of slechte zichtcondities kunnen de luchtverkeersleiders onvoldoende visuele separatie behouden tussen het vliegverkeer en kan er niet parallel gestart worden naar het noorden.
#2: Door de lage wolkenbasis (onder de 2000ft en/of slechte zichtcondities (onder de 5000m) kan er niet geland worden op de Kaagbaan (06) in combinatie met landen Aalsmeerbaan (36R). Door de lage wolkenbasis en/of slechte zichtcondities kunnen de luchtverkeersleiders onvoldoende visuele separatie behouden bij een doorstart op de Kaagbaan (06), hierdoor wordt er parallel geland naar het noorden; landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C).
Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.