BAS
Projecten
01-01-2025 | Baangebruik vanmiddag en vanavond (UPDATE 2.0!)

Laatste update:

In verband met een harde wind met kans op windstoten uit zuidwestelijke richting, gedurende de periode in kracht afnemend en ruimend naar westelijke richting en kans op marginale zichtcondities (wolkenplafond lager dan 2000 voet en/of zicht minder dan 5 kilometer) is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 14:00 tot 15:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 15:20 tot 16:00: Landen Schiphol Oostbaan (22) en Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 16:00 tot 18:20: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24); (GEWIJZIGD, ZIE UPDATE)
● Van 18:20 tot 20:20: Landen Schiphol Oostbaan (22) en Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) (GEWIJZIGD, zie Update #2);
● Van 20:20 tot 20:40: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24)*;
● Van 20:40 tot 22:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L)*;

UPDATE 17:12: In verband met de ruimende windrichting naar noordwestelijke richting, wordt deze periode ook de Polderbaan (36L) ingezet voor startend vliegverkeer

UPDATE #2 18:30: In verband met een weer krimpende windrichting naar zuidelijke richtingen en verbeterde zichtomstandigheden wordt vanaf omstreeks 18:40 de volgende baancombinatie ingezet:

Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24)

Na 22:00: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

*Afhankelijk van de windrichting en -snelheid kunnen ook de volgende baancombinaties worden ingezet:

● Van 20:20 tot 20:40: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);
● Van 20:40 tot 22:00: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol