close
10 augustus 2020
10-08-2020 | Vooruitblik vliegverkeer deze week

Vooruitblik vliegverkeer 10-16 augustus 2020
Het gemiddeld aantal vluchten per dag stijgt de komende week licht ten opzichte van de verwachting voor deze week. Volgende week verwachten we gemiddeld 780 vluchten per dag, deze week verwachten we er gemiddeld 760. Meer informatie over de ontwikkeling van het vliegverkeer geven we in de factsheet die we hier wekelijks publiceren. Dit keer delen we de verwachtingen voor week 33 (10 – 16 augustus) en blikken we terug op de piekmomenten en het baangebruik in week 31 (27 juli – 2 augustus).

Piekmomenten
Net als deze week (vanaf 3 augustus) verwachten we volgende week meerdere piekmomenten per dag. Tijdens piekmomenten kan een tweede start- of landingsbaan worden ingezet. Vaak is dat de Aalsmeerbaan of de Zwanenburgbaan. Of tijdens piekmomenten daadwerkelijk een tweede baan wordt ingezet hangt af van het aanbod aan vliegverkeer. Welke baan we wanneer inzetten, is afhankelijk van wind- en weersomstandigheden en de beschikbaarheid.

De komende week verwachten we startpieken op de volgende momenten:

‘s ochtends tussen 09.20 uur en 10.40 uur;
’s avonds tussen 20.40 uur en 21.20 uur.

De landingspieken verwachten we:

’s ochtends tussen 07.40 uur en 08.40 uur;
’s middags tussen 13.00 uur en 13.40 uur;
‘s avonds tussen 18.40 uur en 20.00 uur.

Terugblik naar vorige week (27 juli – 2 augustus): vliegverkeer, piekmomenten en baangebruik
In de week van 27 juli – 2 augustus werd een gemiddeld aantal vluchten van 560 per dag verwacht. Dit waren er uiteindelijk net iets minder, gemiddeld 550 per dag. Er was afgelopen week op alle dagen in de ochtend een piekmoment met vertrekkend verkeer, zoals verwacht. Voor het landend verkeer hadden we twee piekmomenten per dag verwacht, één in de ochtend en één in de middag. De landingspiek in de ochtend was er op vier van de zeven dagen, terwijl de landingspiek in de middag er op alle dagen was.

De voorziene piekmomenten kwamen grotendeels overeen met de daadwerkelijke piektijden. De beperkte afwijkingen tijdens de start- en landingspiek zijn een gevolg van variabele omstandigheden, zoals het weer of het moment waarop vliegverkeer zich aandient.

Het grootste deel van het vliegverkeer is geland op of vertrokken vanaf de Kaagbaan en de Polderbaan. De Aalsmeerbaan is sinds 6 juli weer beschikbaar en ook ingezet: voornamelijk als tweede start- of landingsbaan. Hetzelfde geldt voor de Zwanenburgbaan. Op enkele momenten zijn de Aalsmeerbaan, Zwanenburgbaan en Buitenveldertbaan ingezet als hoofdlandingsbaan of -startbaan. Dit gebeurt wanneer de Kaagbaan of Polderbaan niet inzetbaar is vanwege weersomstandigheden (bijvoorbeeld harde westenwind) of kortdurende onderhoudswerkzaamheden.

De actuele baansituatie is afhankelijk van weers- en operationele omstandigheden. De meest actuele situatie van dit moment vindt u op onze homepage.