Komende week neemt het gemiddeld aantal vluchten per dag verder af tot 630. Ter vergelijk: in dezelfde week vorig jaar telden we gemiddeld 1445 vluchten per dag. We verwachten piekmomenten in de ochtend en avond: dan kan mogelijk een tweede start- of landingsbaan worden ingezet. Welke banen worden gebruikt hang af van het aanbod aan vliegverkeer en de weersomstandigheden. Download de volledige factsheet met de groene knop hierboven.
Start- en landingspiek
In de week van 19-25 oktober verwachten we wederom dat de landingspiek in de ochtend en avond wordt gevolgd door een startpiek. Door weersomstandigheden en het actuele verkeersaanbod kunnen begin- en eindtijden van deze piekmomenten iets afwijken.
Startpieken:
- ‘s ochtends tussen 09.20 uur en 11.00 uur;
- ’s avonds tussen 20.20 uur en 21.20 uur.
Landingspieken:
- ’s ochtends tussen 07.20 uur en 08.40 uur;
- ‘s avonds tussen 18.40 uur en 20.00 uur.
Terugblik naar 5-11 oktober
Deze week in oktober telden we gemiddeld 660 vluchten per dag op Schiphol. De meeste vluchten zijn geland op of vertrokken vanaf de Polderbaan en de Kaagbaan. De Aalsmeerbaan is voornamelijk ingezet als tweede landings- of startbaan. Door werkzaamheden aan taxibanen en op- en afritten aan de zuidzijde van de Zwanenburgbaan was deze baan beperkt inzetbaar. Hierdoor zijn de Buitenveldertbaan en de Schiphol-Oostbaan vaker als tweede baan gebruikt. Door weersomstandigheden is de Buitenveldertbaan ook ingezet als hoofdlandingsbaan. De Schiphol-Oostbaan is vijf keer gebruikt als tweede landingsbaan tijdens een piekmoment. Dit kwam doordat er teveel dwarswind was om op de Buitenveldertbaan te landen.
De actuele baansituatie is afhankelijk van weers- en operationele omstandigheden. De meest actuele situatie van dit moment vindt u op onze homepage.